Per 1 maart 2015 is het een en ander veranderd in het openbaar vervoer in Zeeland. De nieuwe dienstregeling is in werking getreden voor het busvervoer.  Vanaf dan kunt u ook gebruik maken van de haltetaxi. 

Aanvragen gebruikerspas haltetaxi

Wilt u gebruik maken van de Haltetaxi Zeeland? Vraag dan nu een gebruikerspas aan.

Uitgangspunt voor het busvervoer is dat het aanbod aansluit op de vraag. Dat betekent dat er alleen op die plekken en momenten busvervoer wordt aangeboden waar en wanneer voldoende mensen er gebruik van willen maken. Het rijden met ‘lege’ bussen is uit maatschappelijk en financieel oogpunt ongewenst.

Kernnet, spitsnet, scholierennet en toeristennet

De basis voor de nieuwe dienstregeling bestaat uit een aantal veel gebruikte buslijnen (kernnet). Deze buslijnen verbinden de regio's en grotere kernen onderling en rijden de hele week volgens een vaste dienstregeling van 's morgens vroeg tot 's avonds laat.

Aanvullend op het kernnet zijn er op de drukke momenten maatwerkoplossingen in de vorm van spits- en scholierenlijnen, die inspelen op de piekbehoeften van forenzen en scholieren/studenten. En het toeristennet speelt in op de behoeften van bezoekers van Zeeland.

Buurtbussen

Op een aantal trajecten, waar de vervoervraag onvoldoende is voor een vaste bus, rijden buurtbussen. Deze rijden onder verantwoordelijkheid van lokale buurtbusverenigingen en worden bestuurd door vrijwilligers.

Haltetaxi's

Met de nieuwe dienstregeling verdwijnt het openbaar busvervoer op bepaalde trajecten. Op die trajecten kunt u voortaan een beroep doen op de haltetaxi als de dichtstbijzijnde bushalte van het kernnet te ver is.

De haltetaxi rijdt alleen op afroep en kent geen vaste dienstregeling. Dit betekent dat u de rit minimaal 1,5 uur van tevoren moet aanvragen bij de Gemeentelijke Vervoercentrale (GVC) in Terneuzen. Wilt u voor 9.00 uur gebruik maken van de haltetaxi, vraag dan de dag ervoor (voor 21.00 uur) uw reis aan.  U geeft aan de GVC door waar u op dat moment bent en waar u naar toe moet. GVC vertelt u dan wanneer u bij welke halte klaar moet staan. De haltetaxi haalt u daar op en brengt u naar de dichtstbijzijnde halte waar u op de bus kunt stappen om uw reis te vervolgen.   

De haltetaxi biedt halte-haltevervoer en sluit aan op de dienstregeling van de bus. Voor gebruik van de haltetaxi heeft u een gebruikerspas nodig. Die kunt u aanvragen bij de GVC. Voor haltetaxiritten geldt het (volle) OV-tarief. U moet contant betalen, of achteraf op rekening. Met een OV-chipkaart en OV-abonnementen kunt u niet reizen met de haltetaxi.

Bekijk hier de haltes van de haltetaxi waar u kunt in- en uitstappen.

Westerschelde Ferry

De Westerschelde Ferry BV exploiteert in opdracht van de Provincie Zeeland de veerdienst Vlissingen-Breskens met twee schepen: de Prins Willem-Alexander en de Prinses Máxima. De overtocht duurt ongeveer 23 minuten. De schepen bieden plaats aan maximaal 186 passagiers en zo'n 90 fietsen en bromfietsen. Scholieren en groepen kunnen met korting gebruik maken van de Westerschelde Ferry. Meer informatie vindt u op de website van de Westerschelde Ferry.

OV-beleid

De veranderingen in het busvervoer en de nieuwe haltetaxi's komen voort uit het OV-beleid van de Provincie. Wilt u daarover meer weten? U vindt het in het beleidsplan openbaar vervoer Zeeland 2015-2025.

Contact

Connexxion
Klantenservice Connexxion: 0900 - 266 63 99.
Van maandag t/m zaterdag bereikbaar van 8.00 tot 19.00 uur

Haltetaxi
Voor vragen of klachten: 088-2358000 of via info@haltetaxi.nl

Team Openbaar Vervoer Zeeland
ov-concessie@zeeland.nl