Deze twee plannen geven de Zeeuwse steden een nieuwe impuls!

3 maart 2023
|
Persbericht
Lisanne Karman, Anouk van Geffen, Sean van den Eerenbeemt Maak Zeeland Creative City Boost

Afgelopen maanden konden cultuurprofessionals en ondernemers zich inschrijven voor de Zeeuwse Vernieuwers Challenge van Creative City Boost. Deze twee doelgroepen konden samen plannen indienen om de Zeeuwse binnensteden levendiger en toekomstbestendiger te maken. Op donderdag 2 maart koos de jury de twee projecten die als beste uit de bus kwamen: Leef Cadzand en De Sleutel tot Verbeelding, Middelburg.  

MAAK ZEELAND

Onder de campagnenaam MAAK ZEELAND konden Zeeuwen vanaf 8 december 2022 tot 10 februari 2023 plannen indienen om de Zeeuwse binnensteden een nieuwe impuls te geven. Dit mocht van alles zijn: een installatie, een cultureel event, een expo of andere productie. Voorwaarde was wel dat de teams bestaan uit minimaal één middenstander en één cultuurprofessional. De plannen konden verder scoren op zeven criteria: , thuis, vertrouwd, verbindend, groeilocatie, inclusief en open.

Beste projecten

Zes genomineerde teams presenteerden hun plannen tijdens de eindselectie op 2 maart. Een externe vakjury was aanwezig om de plannen te beoordelen. Samen met het talentteam kozen zij uiteindelijk de twee winnaars, ook wel vedetten genoemd:

De sleutel tot de verbeelding – Middelburg

De magie van de stad Middelburg tot leven laten komen door de verbeeldingskracht van het kind centraal te stellen. Dat is de essentie van het plan. Het team heeft twee concepten bedacht die ze samen met een kinderteam en ondernemers uitwerken. Het eerste concept is: de verhalenkoffer. De koffers bevatten verhalen uit de stad en komen terecht in de winkels van ondernemers. Dit concept is bedoeld voor en met kinderen van 4 t/m 12 jaar. Het tweede concept is een audioroute met QR-codes. Een ontdekkingsreis door de stad; voor en met jongeren van 12 t/m 17 jaar.

Leef Cadzand

De badplaats Cadzand beleven, waar well being, gastronomie en de mens voorop staat. Het team organiseert een weekender: een tweedaagse evenement in het weekend. Twee dagen vol met kunst en culinaire belevenissen op het plein in Cadzand-Bad en directe omgeving. Doel is om dit event jaarlijks te organiseren. Het team maakt ook een magazine, als ode aan de prachtige omgeving. De lancering van dit magazine vindt plaats tijdens de tweedaagse.

€35.000 en hulp bij uitvoering

Elk team beschikt nu over een budget van €35.000 en krijgt hulp bij de uitvoering van hun project. Dit bestaat uit administratieve begeleiding door CBK Zeeland en inhoudelijke steun (80 uur per project) door het talentteam van Creative City Boost. De realisaties staan gepland voor lente en zomer 2023.

Wat is Creative City Boost?

Zeeuwse binnensteden levendiger en toekomstbestendiger maken door verrassende samenwerkingen tussen cultuurprofessionals en ondernemers. Dat is in het kort het uitgangspunt van Creative City Boost Zeeland. Provincie Zeeland en CBK Zeeland zijn de samenwerkende partners in dit project. Vijf steden doen mee: Goes, Middelburg, Vlissingen, Terneuzen en Hulst. In deze steden werken cultuurprofessionals, middenstanders en jong creatief Zeeuws talent (het talentteam) al langer samen aan vernieuwende activiteiten en producten. In 2022 is onderzoek gedaan naar de visie van cultuurprofessionals en middenstanders, naar de potentie van plekken en naar de betekenis van levendigheid en voor de Zeeuwse binnensteden. Al deze inzichten zijn verwerkt in de uitvraag voor alle Zeeuwse steden: Zeeuwse Vernieuwers Challenge. De campagnenaam is MAAK ZEELAND.

Over REACT-EU

Onder de noemer REACT-EU stelt de Europese Unie extra middelen beschikbaar voor een versneld economisch herstel van regio’s na de coronacrisis. Creative City Boost is een van de dertien Zeeuwse projecten die mogelijk gemaakt worden vanuit dit programma. Het project ontvangt € 625.000 van het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en het Rijk; de Provincie betaalt de andere helft (inclusief cofinanciering CBK Zeeland).