Nieuws

Om ervoor te zorgen dat u veilig de weg op kunt, liggen onze loodsen al zeker twee maanden vol strooizout. De Zeeuwse wegbeheerders staan dag en nacht paraat om de gladheid te bestrijden. Wilt u weten of er bij u in de omgeving is gestrooid? Houd dan ons twitteraccount in de gaten via twitter.com/provzeeland.

In een normale winter zijn er 25 tot 30 strooiacties, waarbij we zo'n 10.000 ton strooizout, oftewel 333 vrachtwagens, vol gebruiken. Dat doen we met meer dan 150 sneeuwschuivers en strooimachines.
We strooien alle doorgaande wegen en belangrijke fietsroutes: 2900 kilometer in totaal.

De wegbeheerders Rijkswaterstaat, waterschap en Provincie werken al sinds 2006 samen, net als NV Westerscheldetunnel en Zeeland Seaports. Sinds twee jaar zijn alle gemeenten aangesloten binnen deze samenwerking (Borsele voor wat betreft zoutinkoop). Deze samenwerking is eigenlijk heel logisch, maar zo intensief samenwerken als wij in Zeeland doen, is uniek in ons land. Op aaneengesloten routes wordt alles in één keer gestrooid, zonder onderbrekingen. Zo strooien we slim en efficiënt. Dat is vooral ook fijn voor u als weggebruiker. U mag erop rekenen dat u ook bij winterse omstandigheden op de doorgaande wegen vlot en veilig van A naar B kunt rijden.

Alle wegbeheerders werken samen. Hoe werkt dat in de praktijk?

Zeeuwse wegbeheerders maken gebruik van elkaars personeel en materieel en kopen ook samen zout in. Er zijn in de winter altijd twee gladheidcoördinatoren actief, die samen de strooibeslissing nemen. Verspreid over Zeeland zijn er dertien steunpunten voor zout en materieel. Op steunpunt Serooskerke bevindt zich een zoutmenginstallatie. Het gemengde natzout gaat vanuit dit steunpunt naar de overige steunpunten. De aannemers gebruiken hun eigen vrachtwagen, pick-up of tractor. Daarmee komen ze naar een steunpunt, waar ze de strooier en/of sneeuwschuif op hun wagen monteren en het zout inladen. Weginspecteurs gladheidbestrijding controleren vervolgens of het werk goed is uitgevoerd.