MAAK ZEELAND
Afgelopen maanden konden cultuurprofessionals en ondernemers zich inschrijven voor MAAK ZEELAND: de Zeeuwse Vernieuwers Challenge van Creative City Boost. Deze twee doelgroepen konden samen plannen indienen om de Zeeuwse binnensteden levendiger en toekomstbestendiger te maken. 2 maart koos de jury de twee winnaars, ook wel vedetten genoemd: Leef Cadzand en De Sleutel tot Verbeelding, Middelburg. Op de foto: Sean van den Eerenbeemt, Lisanne Karman en Anouk van Geffen (team Middelburg).

Impuls in Zeeland
Zeeuwen konden vanaf 8 december 2022 tot 10 februari 2023 plannen indienen om de Zeeuwse binnensteden een nieuwe impuls te geven. Dit mocht van alles zijn: een installatie, een cultureel event, een expo of andere productie. De teams moesten wel bestaan uit minimaal één middenstander en één cultuurprofessional. Want als zij hun krachten bundelen, kunnen er mooie dingen ontstaan. De plannen konden verder scoren op zeven criteria: klimaatbestendig, thuis, vertrouwd, verbindend, groeilocatie, inclusief en open. Lees alle informatie op de website van MAAK ZEELAND.
De 2 vedetten
De projecten Leef Cadzand en De Sleutel tot Verbeelding zijn de winnende projecten van MAAK ZEELAND. Elk team beschikt nu over een uitvoeringsbudget van €35.000 en krijgt hulp bij de uitvoering van hun project. De hulp bestaat uit administratieve begeleiding door CBK Zeeland en inhoudelijke steun (80 uur per project) door het Talentteam van Creative City Boost. De realisaties staan gepland voor zomer 2023.
De sleutel tot verbeelding, Middelburg – Anouk van Geffen + team
De magie van de stad Middelburg tot leven laten komen door de verbeeldingskracht van het kind centraal te stellen. Dat is de essentie van het plan van Anouk van Geffen en het team. Ze hebben twee concepten bedacht die ze samen met een kinderteam en ondernemers uitwerken.
Het eerste concept: verhalenkoffer
- Wat: verhalenpresentaties in de vorm van een klein theater in verschillende Middelburgse winkels. Zo maken kinderen kennis met de stad en haar identiteit en kwaliteiten.
- Voor wie: kinderen van 4 t/m 12 jaar
- Wanneer: vanaf 31 augustus 2023 tot en met 31 december 2023.
- Waar: Bib's, lunchroom HoneyPie, de Drvkkery, het Muziekcentrum
Het tweede concept: een audioroute met QR-codes.
- Wat: op ontdekking door de stad door middel van een audioroute. Zo maken jongeren kennis met de stad en haar identiteit en kwaliteiten.
- Voor wie: jongeren van 12 t/m 17 jaar.
- Waar: op een route door de binnenstad (nader te bepalen)
- Wanneer: vanaf 4 september 2023 tot en met 31 december 2023. Feestelijke opening: 7 september 2023 om 20:00 uur in de Drvkkery.
Leef Cadzand
De badplaats Cadzand beleven, waar well being, gastronomie en de mens voorop staat. Dat is de doel van het plan van Patricia van den Berge en het team. 1 en 2 juli organiseren ze een tweedaagse evenement voor de lokale bevolking en bezoekers. Twee dagen vol met kunst en culinaire belevenissen op het plein in Cadzand Bad en de directe omgeving. Doel is om dit event jaarlijks te organiseren. Het team maakt ook een magazine, als ode aan de prachtige omgeving. De lancering van dit magazine vindt plaats tijdens het evenement.
Benieuwd naar de andere genomineerde projecten? Bekijk ze op de website van MAAK ZEELAND.
Jury
Een selectie- en technische commissie beoordelen de ingezonden projecten. De technische commissie bestaat uit gemeenteambtenaren en het Talentteam. Zij beoordeelden de projecten op haalbaarheid. Vervolgens kiezen vijf externe juryleden (de selectiecommissie) samen met het Talentteam de twee beste projecten. Deze externe jury bestaat uit:
- Stefan van Aarle (Retailadviseur, Stadskracht, Tilburg)
- Franky Devos (Algemeen coördinator, Kunstencentrum Viernulvier, Gent)
- Franca Houg (Architect bij Powerhouse Company, Rotterdam)
- Anja de Groene (eigenaar café-restaurant Kloveniersdoelen, Middelburg
- Perry Morree (Directeur Bibliotheek van Zeeland)
Vernieuwende activiteiten en producten
In Goes, Middelburg, Vlissingen, Terneuzen en Hulst werken cultuurprofessionals, middenstanders en jong creatief Zeeuws talent (het Talentteam) al langer samen aan vernieuwende activiteiten en producten. In 2022 is onderzoek gedaan naar de visie van cultuurprofessionals en middenstanders, naar de potentie van plekken en naar de betekenis van levendigheid en duurzaamheid voor de Zeeuwse binnensteden. Al deze inzichten zijn verwerkt in de uitvraag: Zeeuwse Vernieuwers Challenge, oftewel MAAK ZEELAND.
