In Beeld: Jerry van den Dries van Royal HaskoningDHV

We spreken Jerry van den Dries. Hij is senior projectmanager bij Royal HaskoningDHV. Royal HaskoningDHV is een advies- en ingenieursbureau op het gebied van infrastructuur en verkeer maar ook steden, water, transport en industrie. Royal HaskoningDHV voert in samenwerking met de Provincie Zeeland de planstudie Deltaweg uit.

Jerry van den Dries
Je functie is ‘senior projectmanager’, wat houdt dat precies in?

‘’Als senior projectmanager ben ik veel bezig met projectmanagement’’, vertelt Jerry. “Dat houdt voornamelijk in dat ik het proces bewaak en de juiste specialisten bij elkaar breng om tot het beste resultaat te komen.”

Dit doe je dus ook voor de planstudie Deltaweg. Wat zijn andere projecten waar je aan hebt gewerkt?

‘’Ik werk bijvoorbeeld nu ook mee aan het project over de Zanddijk, maar ik heb ook gewerkt aan de nieuwe afrit bij de Poel in Goes, Waterdunen, Thermphos en de Westerscheldetunnel.’’ Als Jerry gevraagd wordt welk project hij het bijzonderst vond, hoeft hij niet lang na te denken. ‘’Alle projecten zijn bijzonder en het gaat om de manier waarop de samenwerking verloopt. Waar ik trots op ben is dat er niet gewerkt wordt als losse organisaties, maar echt als een team’’, licht hij toe.

Wat is jullie rol binnen het project ‘Deltaweg’?

‘’We voeren samen met de Provincie Zeeland de planstudie uit. Voor ons betekent dat specifiek dat we de expertise van de regio en de omgeving combineren met de kennis van onze specialisten’’, vertelt Jerry. Hij legt verder uit: ‘’We hebben specialisten op verschillende gebieden. Denk bijvoorbeeld aan slimme mobiliteit. Door hun kennis te combineren met de kennis van de mensen hier in de regio komen we met een gedegen advies voor de toekomst van de Deltaweg.’’

Waar ligt jullie grootste uitdaging voor dit project?

‘’De grootste uitdaging is om met de kennis van nu twintig jaar vooruit te kijken’’, vertelt Jerry. Vervolgens legt hij uit dat er onvoldoende data is om in te spelen op de situatie over twintig jaar. Jerry voegt toe: ‘’Denk alleen al aan slimme mobiliteit of de functionaliteiten van auto’s. In hoeverre rijden we over twintig jaar bijvoorbeeld autonoom? De veiligheid van het verkeer hangt af van in welke mate systemen in auto’s taken van de mens gaan overnemen. Dat zijn dingen die we nu nog niet kunnen voorspellen.’’

Wat hebben jullie de afgelopen periode gedaan?

‘’De afgelopen periode hebben we vooral op twee sporen gewerkt. Zo werken we op een spoor met input vanuit met de werksessies en werken we op het andere spoor met onze berekeningen met behulp van het verkeersmodel en de resultaten daarvan.’’ Jerry vertelt dat op die manier oplossingsrichtingen worden ontworpen die vervolgens gewogen worden op bepaalde criteria. Dat laatste wordt uitgevoerd ten tijde van het interview. Hij vertelt verder: ‘’Vooral de input van de belanghebbende en de omgeving is erg belangrijk. Dat geven we samen vorm met de omgevingsmanager Koos Louwerse.’’

Voor stap twee is meer tijd genomen dan eerder gepland. Hoe komt dat?

‘’Het klopt dat we nu wat meer tijd nemen. Dat zit hem met name in de zorgvuldigheid en het goed analyseren’’, vertelt Jerry. “Het is bijvoorbeeld van belang om alle criteria zorgvuldig te wegen en daar de tijd voor te nemen. Maar denk ook aan het juist informeren van alle betrokken partijen.’’

Wat staat er de komende periode op de planning en hoe kijk je tot nu toe terug op het proces?

‘’De komende periode gaan we aan de slag met het opstellen van de startnotitie waarbij we een advies uitbrengen en alle opgedane informatie wordt meegenomen naar het vervolgtraject.’’

‘’Over het algemeen kijk ik zeer tevreden naar het proces. De manier van samenwerken gaat heel goed, zowel met de , omgeving als tussen de verschillende organisaties’’, vertelt Jerry. ‘’De actieve houding en mate van belangstelling van de omgeving helpt daar ook echt aan mee’’, licht hij toe.