In Beeld: Jan Paul van Hoven van de Fietsersbond
We spreken Jan Paul van Hoven van de Fietsersbond. De Fietsersbond is een vereniging met ruim 30.000 leden en 150 lokale afdelingen die de belangen van fietsers behartigen. Zo doen zij dat ook bij de Planstudie Deltaweg. In dit artikel kijken we naar de Deltaweg vanuit het perspectief van de fietser.
Waar staat de Fietsersbond voor en wat is jouw rol in de organisatie?
‘’Nederland is een echt autoland. De belangen van de automobilist gaan vaak voor die van de fietsers. Ons doel met de Fietsersbond is om de belangen van de fietsers op de voorgrond te brengen zodat bijvoorbeeld overheden het gehele verkeersplaatje meenemen en dus ook de fietser serieus nemen’’, vertelt Jan Paul.
Hij licht verder toe: ‘’Het is zo belangrijk dat dat gebeurt, want de fietser is in vergelijking met de automobilist zo kwetsbaar! Daarnaast is het voor zowel de fysieke als de geestelijke gezondheid veel beter om te fietsen dan die auto maar te pakken.’’ Hij vertelt dat hij regelmatig medelijden heeft met automobilisten die vast staan terwijl hij er langs fietst: ‘’Dan denk ik: arme stakker had toch de fiets gepakt.. dat is veel beter voor je.’’
Jan Paul is samen met drie anderen actief voor de Fietsersbond op de Bevelanden. ‘’Mijn rol is vooral aansluiten bij projecten van de overheid en daar kritisch op zijn zodat de belangen van de fietser behartigd worden. Zo doe ik dat nu ook bij de Planstudie Deltaweg.’’
De Fietsersbond is betrokken bij de aanpak van de Deltaweg. Hoe ervaren fietsers de omgeving rond de Deltaweg?
‘’De fietsroute bij de Deltaweg loopt van noord naar zuid en wordt met name gebruikt door woon- en werkverkeer. Recreatieve fietsers zien we er ook wel, maar niet zo veel vanwege het drukke verkeer en het geluid dat de weg produceert. Het is niet persé prettig om er te fietsen. We zien de recreatieve fietser meer in de richting oost – west rijden’’, vertelt Jan Paul. Daarnaast vertelt hij dat de fietsers zich niet veilig voelen door het landbouwverkeer dat hen op de weg passeert. Hij legt uit: ‘’Het is ongelofelijk gevaarlijk en intimiderend als je daar op je fiets rijdt en er komt een groot voertuig van een paar ton aan gewicht langs je geraasd.’’
Waar moet de oplossingsrichting volgens u aan voldoen?
‘’Het is van belang om zoveel mogelijk gevaar voor de fietsers weg te nemen. Dat moet allereerst door het aanleggen van een tunnel op de kruisingen bij Goes en de Langeweg waardoor fietsers ongehinderd door kunnen fietsen. Dat neemt de kans op ongelukken bijna helemaal weg’’, vertelt Jan Paul. Hij vindt verder dat richting de Zandkreeksluis het landbouw- en fietsverkeer gescheiden moet worden voor de optimale verkeersveiligheid: ‘’Zoals ik net al zei is de situatie met het landbouwverkeer echt levensgevaarlijk. Dat moeten gescheiden wegen worden. Je ziet dat het landbouwverkeer zich vrijwel nooit aan het snelheidslimiet houdt. Voor het fietsverkeer is dat levensgevaarlijk.’’
Wat is uw grootste zorg?
‘’Mijn grootste zorg ligt niet zozeer bij de Deltaweg. Ik heb er echt wel vertrouwen in dat het goed wordt aangepakt en dat de belangen voor de fietser serieus genomen worden’’, vertelt Jan Paul.
Hij heeft echter wel zorgen bij andere projecten: ‘’Wat je vaak ziet, is dat de uitdaging met name ligt bij kleinere projecten waar men niet zoveel budget heeft. Soms moeten dan keuzes gemaakt worden tussen het faciliteren van de automobilist of de fietser. Dan ligt er voor ons een grote uitdaging.’’
Hoe denkt u mee in de ontwikkeling van een oplossingsrichting? En hoe bevalt dat?
‘’We nemen deel in de verschillende werksessies die worden georganiseerd. We kunnen onze standpunten daar op een open en constructieve manier aan het licht brengen’’, vertelt Jan Paul. Op de vraag hoe dat hem bevalt, reageert Jan Paul positief: ‘’Bij de Deltaweg doet omgevingsmanager Koos Louwerse dat op een fantastische manier. Het is een hele open manier van werken met de omgeving. Je kan natuurlijk nooit iedereen 100% tevreden maken, maar het is goed dat het zo wordt aangepakt.’’