Meestgestelde vragen over de haltetaxi

Lees hieronder de meest gestelde vragen over de haltetaxi. Zit uw vraag er niet bij? Neem dan contact op met de haltetaxi, 088 - 23 58 000 of info@haltetaxi.nl.

Haltetaxi bij de halte

Wat is de haltetaxi?

De haltetaxi is een taxivoertuig welke alleen rijdt op routes waar eerst openbaar busvervoer was.

Waar rijdt de haltetaxi?

De haltetaxi rijdt (alleen) op verbindingen, waar de vaste busdienst niet meer rijdt en waarvoor geen alternatief is (per fiets of openbaar vervoer in de directe omgeving).De haltetaxi biedt vervoer van halte naar halte.

Uitzondering: buiten de spits en dienstperioden van de buurtbus kunnen bezoekers van het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis (ADRZ) in Goes per haltetaxi van en naar het NS-station in Goes reizen.

Wanneer rijdt de haltetaxi?

De haltetaxi rijdt alleen op reservering. De haltetaxi is beschikbaar op werkdagen van 7.00 tot 22.00 uur (vanaf 5 juli 2021 tot 23.00 uur), op zaterdag van 8.00 tot 22.00 uur (vanaf 5 juli 2021 tot 23.00 uur) en op zondag van 9.00 tot 22.00 uur (vanaf 5 juli 2021 tot 23.00 uur). Dit betekent dat de haltetaxi op werkdagen een eerste aansluiting biedt op een buslijn of trein die na 7.00 uur vanaf het aansluitpunt vertrekt. De laatste haltetaxi sluit aan op een buslijn of trein die aankomst tussen 22.00 en 22.00 uur op het aansluitpunt.

De haltetaxi biedt eenmaal per uur per richting een vertrekmogelijkheid, die is afgestemd op de dienstregeling van de bus.

Hoe werkt de haltetaxi?

Gebruikers van de haltetaxi moeten beschikken over een gebruikerspas. Een gebruikerspas kan worden aangevraagd bij de Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland. Dat doet u door te bellen naar 088 - 23 58 000. De haltetaxi moet minimaal anderhalf uur van tevoren worden aangevraagd. Dat is nodig om zeker te weten dat uw reis aansluit op de bus.

De haltetaxi reserveert u via 088 - 23 58 000 of via info@haltetaxi.nl. De eerste keer worden uw gegevens genoteerd voor het aanmaken van een gebruikerspas.

Hoeveel kost de haltetaxi mij?

Voor de haltetaxi betaalt u een op het bustarief afgestemd tarief: € 0,96 opstaptarief en € 0,16 per kilometer. Daarbij wordt de kortste route in rekening gebracht. U rijdt dus soms een kortere weg dan de bus zou doen.

U betaalt in de haltetaxi met contant geld. Houd er rekening mee dat uw OV-chipkaart of abonnement niet geldt voor de haltetaxi. 

Waarom moet ik een gebruikerspas aanvragen?

Er is gekozen voor een gebruikerspas om misbruik te voorkomen. Het voordeel van de gebruikerspas is ook dat de Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland (GVC) weet wie zij vervoert. Zij weten ook of u bijvoorbeeld een rollator of rolstoel gebruikt, waarmee rekening moet worden gehouden bij het reserveren. Heeft u al een gebruikerspas? Dan hoeft u bij de volgende keer dat u reserveert alleen uw pasnummer door te geven.

Kan iedereen een gebruikerspas aanvragen?

Ja. Iedereen, met of zonder WMO-indicatie, of wonende buiten de provincie, kan een gebruikerspas aanvragen.

Haalt de haltetaxi mij thuis op?

Nee, de haltetaxi rijdt zoals de bus, van halte naar halte. U stapt op bij een haltetaxi-halte in uw omgeving. De haltetaxi brengt u naar de dichtstbijzijnde halte van het openbaar vervoer.

Kan ik in het weekend ook met de haltetaxi?

Ja, dat kan. Zodra de reguliere bus niet meer rijdt, bijvoorbeeld op zondag, kunt u hiervoor de haltetaxi reserveren.

Kan ik in de haltetaxi met mijn OV-chipkaart of mijn abonnement betalen?

Nee, dat kan niet. Dit is omdat de haltetaxi geen openbaar vervoer is. U betaalt in de haltetaxi met contant geld. 

Waarom moet ik minimaal anderhalf uur van tevoren de haltetaxi aanvragen?

Dit is nodig om er zeker van te zijn dat u op tijd bij de halte wordt opgehaald om uw bus of trein te kunnen halen. U kunt ook voor meerdere dagen of ritten reserveren. Dat is handig als u meerdere dagen op dezelfde tijd wilt reizen.

Kan ik iemand meenemen op mijn gebruikerspas?

Ja, dat kan. U mag één persoon mee laten reizen op uw pas. Deze passagier moet natuurlijk wel betalen.

Kan ik ook binnen de grote steden gebruik maken van de haltetaxi?

Nee, de haltetaxi rijdt alleen tussen dorpskernen. De haltetaxi vervult namelijk dezelfde functie als het openbaar busvervoer: het toegang geven tot en het verbinden van dorpskernen.

Een uitzondering is de haltetaxi die rijdt vanaf het NS-station Goes naar het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis (ADRZ). Deze rijdt op tijden dat er geen spitsdienst en geen buurtbus rijdt.

Hoe weet ik welke halte een haltetaxi-halte is?

Op de bushaltes waar de haltetaxi rijdt staan halteborden. Op deze halteborden zijn stickers geplakt met de tekst ‘haltetaxi’ en het telefoonnummer van de Gemeentelijke Vervoerscentrale Zeeland (088 - 23 58 000).

Waar kan ik met vragen terecht over de haltetaxi?

Bij 088 - 23 58 000 of via info@haltetaxi.nl.

Met wie bel ik als ik naar de haltetaxi bel?

U belt dan met een telefonist(e) van de Gemeentelijke Vervoercentrale (GVC) in Terneuzen. In opdracht van de Provincie Zeeland verzorgen zij de ritplanning van de haltetaxi.

Waar kan ik naar toe met klachten over de haltetaxi?

Klachten kunt u mailen naar OV-concessie@zeeland.nl of telefonisch doorgeven via ons algemene nummer 0118-63 10 11.

Hoe weet ik bij welke halte ik moet opstappen?

Als u een haltetaxi reserveert, vertelt de telefonist(e) u hoe laat u bij welke halte op kunt stappen. Wilt u weten of er een halte bij u in de buurt is? Kijk dan op het Overzicht van haltes van de haltetaxi (stopplaatsen)

Kan het voorkomen dat ik met meerdere mensen in een haltetaxi zit?

Dat kan. De telefonist van de Gemeentelijke Vervoerscentrale (GVC) zal zoveel als mogelijk proberen om ritten te combineren.

Wat als de haltetaxi niet op tijd bij de bus is?

In dat geval brengt de haltetaxi u naar uw bestemming of zo mogelijk een ander aansluitpunt met de bus.

Wat als ik door vertraging met bus, boot of trein te laat ben voor het vertrek van de haltetaxi?

Geef uw vertraging zo snel mogelijk door. Dat doet u door te bellen naar 088 - 23 58 000.

Geeft de telefoniste van de haltetaxi reisadvies van deur tot deur?

Nee. U bent zelf verantwoordelijk voor uw persoonlijk reisadvies met het openbaar vervoer. De telefoniste kan een aantal lijnen van de bus en trein aangeven die aansluiten op de haltetaxi. Voor een OV-reisadvies kunt u bijvoorbeeld terecht op www.9292.nl.