We sluiten de reeks machines op de bouwplaats af met de wals. Het is dan officieel geen hittegolf in Nederland, buiten werken met deze hoge temperaturen is geen pretje. Om het hoofd iets koeler te houden beginnen de werkmannen een uurtje vroeger dan de gebruikelijke 7.00 uur. Naast de machinist van de wals is Louis Kloosterman dé man die ervoor zorgt dat de mannen met een goed humeur én koffie de dag kunnen beginnen.

De reeks machines op de bouwplaats

U kent het vast: een boek voor kleine bouwvakkers met uitleg van alle machines van de bouwplaats. Zo herkennen ze snel stoere vrachtwagens, grote kranen en sterke graafmachines. We laten u wekelijks zien welke machines aan het werk zijn op onze bouwplaats Sloeweg, wat hun klus is en wie de machine bestuurt. 
Lees de eerdere verhalen over de bulldozer, de dumper, de shovel en de graafmachine.

Na een telefoontje komt Louis met zijn auto naar de kleine keet aan het begin van het bouwterrein gereden voor een gesprek. Hoewel het kwik richting de 35 graden gaat, wordt er een kopje koffie voor ons gezet in het warme hok. Helaas geen airco voor de mannen tijdens de schaft in de keet.

Manusje-van-alles

Louis is geen familie van de Kloostermannen in Zeeland, zoals de achternaam wel zou vermoeden. Louis rijdt dagelijks op en neer vanuit Breda. ‘Sinds mijn vijftiende ben ik al aan het werk. Ik heb de meeste werkjaren als schilder erop zitten. Voor dit project ben ik het manusje-van-alles. ’s Ochtends om zes uur zet ik het hek van het bouwterrein open en zet ik koffie en thee voor iedereen. Alles staat klaar als de eerste mannen aankomen. Ik zorg dat er overal water is en ruim de rommel rondom de bouwketen op. Als het nodig is, doe ik grondwerk.’

Zwaarste wals

Het leukste werk vind hij het rijden op de wals. Direct naast de keet staat een wals van Boskalis. ‘Vanaf het begin van dit project ben ik hier aan het werk. Het walswerk is zo goed als klaar. De afgelopen anderhalf jaar heb ik veel zand, puin en bodemas verdicht. De machine heeft een goed trilvermogen. Het is ook een van de zwaarste walsen die Boskalis heeft. Het gewicht van 21 ton zorgt voor een goede verdichting. De wals trilt het zand of gesteente samen; het stampt de ondergrond aan.’

Klusjes

De wals wordt bijna niet meer ingezet in deze laatste fase van het project. Bij navraag blijkt dat je met deze machine geen asfalt kan walsen, daar zijn weer andere walsen voor. Geen wals meer voor Louis. Hij heeft de komende tijd genoeg andere klusjes te doen op het bouwterrein zoals het zetten van kolken en putten, aanbrengen van riolering, afwerken van grasbetontegels en het plaatsen van borden.

Mannen van de bouwplaats

Via deze weg bedanken we alvast de werkmannen die de reeks machines van de bouwplaats mogelijk maakten. We dragen alle mannen op de bouwplaats meestal een warm hart toe, maar de komende periode wensen we ze vooral veel koelte.

Leestip: volgende week verschijnt het artikel ‘de timmermannen van bouwplaats’.

 

De feiten

Machine: Verdichtingswals van het merk Hamm 3518
Gewicht: 21 ton, de voorrol weegt 10.785 kg
Lengte en breedte: 6,21 meter lang en 2,39 meter breed
Rijsnelheid: tot maximaal 11 km/uur
Bijzonderheid: Zeer zware trilrol voor de grote verdichtingsklussen. Walsen mogen niet over de openbare weg rijden en worden getransporteerd met een dieplader.
De machinist: Louis Kloosterman
 

 

louis kloosterman op de walsDe wals op de bouwplaatslouis zet koffie op de bouwplaats sloeweg