Vervolg van de reeks: machines op de bouwplaats Sloeweg

De afgelopen weken lieten we wekelijks zien welke machines nu aan het werk zijn op onze bouwplaats Sloeweg en wie de machinisten waren.
Sinds de start van de bouw van de viaducten lopen er ook meerdere timmermannen rond. De mannen besturen dan wel geen machine, maar hebben een grote gereedschapskist tot hun beschikking op de bouwplaats. Twee ervaren timmermannen van Boskalis hebben we kunnen strikken voor een gesprekje op een zonnige vrijdagmiddag.

We treffen Fred Blom en Marcel Lambregsts op het middeneiland van het bouwterrein voor hun eigen keet. Daar staan meerdere keten voor de mannen die aan de viaducten werken. Fred: ‘In totaal werken er acht timmermannen aan de drie viaducten. Marcel en ik zitten vanaf de start van de bouw van het eerste viaduct op de bouwplaats. Een aantal jaren geleden werkten we eveneens aan de viaducten voor de verdubbeling van de Sloeweg.’

Veelzijdig werk

Marcel legt uit wat ze als timmerman op de bouwplaats allemaal doen. ‘We maken onder andere de houten bekisting van alle viaducten. De bekisting is de tijdelijke mal waar het beton in wordt gestort. We maken de mal en verwijderen die weer nadat het beton is uitgehard. Ook doen we laswerk, schuren, schoonmaken, begeleiden van het beton storten en stelwerk. Veelzijdig werk dus.’

Bekisting

Het maken van zo’n bekisting is vakwerk. Fred: ’Op basis van een tekening en de berekeningen maken we de bekisting. Meestal maken we de bekisting met speciale platen van multiplex (underlayment). We moeten rekening houden met meerdere krachten die straks op het viaduct komen te staan. Op de bouwplaats kan het net even anders zijn dan op de tekening. Soms is het daardoor nodig om het iets aan te passen.’

Zestig jaar ervaring

Geen dag is hetzelfde bij de mannen, die variatie in werkzaamheden is wat ze aanspreekt in het werk. Fred en Marcel hebben beide het werk in de praktijk geleerd met een dag in de week naar de lagere technische school. Samen hebben ze bijna zestig jaar ervaring, waarvan een grootste deel in dienst bij Boskalis. Fred heeft net zijn 25-jarig jubileum er op zitten.

Gereedschapscontainer

Geen gereedschapskistje, maar een eigen container hebben ze tot hun beschikking met al het benodigde gereedschap. De gele container doet dienst als een soort schuurtje. We lopen even naar de gele container en zien klemmen, lijm en veel verschillende doosjes met schroeven en bouten. De mannen houden alles keurig netjes opgeruimd.  

Hard werken

Over het algemeen is bekend dat er groot tekort is aan vakkundige bouwvakkers. Ook zijn er te weinig timmermannen in de bouw. Tijdens de crisis zaten veel mannen zonder werk en zijn ander werk gaan doen. Het is hard werken in de bouw wat de sector niet aantrekkelijk maakt. Fred en Marcel kunnen dat zeker beamen.

Marcel: ’We rijden om vijf uur in de ochtend weg en zijn pas rond half zes in de avond weer thuis. Dat zijn werktijden die niet iedereen aanspreekt, zeker jongeren niet. Bovendien werken we altijd buiten. Ook met -15 of met 30 graden. Uit de wind in de zon kan de temperatuur snel oplopen.’

Samen rijden

De twee timmermannen werken al een tijdje aan dezelfde projecten en rijden dagelijks samen op en neer vanuit Brabant. Ze hebben gewerkt aan het spoor in de randstad, maar ook op de Maasvlakte. Ze laten op de telefoon mooie foto’s zien van grote gewapende betonnen constructies. Daar gaat nog wat meer beton in dan in deze viaducten. Werk waar ze met tevredenheid aan hebben gewerkt.

De mannen poseren nog even voor ons op het viaduct op de Sloeweg waar het beton ligt uit te harden. Vervolgens gaan ze opnieuw aan de slag. Het weekend komt in zicht en wat laatste werkzaamheden en het opruimen wordt weer hervat.

De timmermannen op de bouwplaats Sloeweg: Fred en MarcelKnooppunt Sloeweg: het maken van de bekisting