We bouwen in totaal drie viaducten voor het knooppunt Sloeweg waar het verkeer straks langs, onderdoor of overheen rijdt. Ieder viaduct heeft betonnen zijwanden die straks vanaf de weg goed zichtbaar zijn. De vormgeving van de viaducten is gebaseerd op de geschiedenis van de locatie.

Het havenknooppunt ligt in de oude Kraaijertpolder, vernoemd naar een zandbank wat in de monding van het Sloe lag. Het Sloe is een voormalig vaarwater tussen Walcheren en Zuid-Beveland. Zand en slib veranderden het Sloe steeds van vorm, net als de getijden in de Westerschelde. De Kraaijertpolder werd ingepolderd en van zand werd land gecreëerd.

Ribbeltjespatronen

Het ontwerp is gebaseerd op de beweging en de verandering van het zand. Zo kunt u in de verticale lijnen (reliëf) in de wanden de ribbeltjespatronen in het zand herkennen. Ook de wanden zijn 'zandkleurig'. De verticale lijnen zorgen voor een contrast met het horizontale Zeeuwse landschap.

Gewicht van tien auto’s

De zijkanten van een viaduct bestaat uit meerdere delen. De wanden zijn er voor het zicht en ter bescherming van het viaduct zelf. Deze lengte van de wanden verschilt per viaduct (50-100 meter lang). De wanden zijn steeds tweeëneenhalf meter breed en wegen tussen de 10 en 12 ton. Vergelijkbaar met het gewicht van tien auto’s.

Leuk weetje: De naam van het knooppunt, Drie Klauwen, is ook gebaseerd op de geschiedenis van deze plek. 

 

Knooppunt Drie Klauwen: zo komen de viaducten eruit te zienKnooppunt Sloeweg: viaduct aan de kant van NieuwdorpKnooppunt Sloeweg: viaduct op de Sloeweg