Wat is er veranderd aan de Stationsbrug?
- Het houten dek van de draaibrug is vervangen door een stalen dek
- De aandrijving van de draaibrug is vernieuwd
- De draaibrug is ontdaan van oude verflagen en opnieuw geconserveerd
- Er is een nieuwe (stalen) aanbrug geplaatst. Dat is het deel van de brug dat een hoofdoverspanning met het landhoofd verbindt
- De elektrotechnische installatie is aangepast
- De pijlers en landhoofden zijn opgeknapt
Werkzaamheden uitgesteld
In eerste instantie zou de brug in het najaar van 2018 worden gerenoveerd, maar de werkzaamheden zijn uitgesteld. Bij voorbereidende werkzaamheden is Chroom-6 aangetroffen in oude verflagen. De stof is ‘opgesloten’ in de verf, maar kan vrijkomen bij stralen of schuren. Dat betekent dat de aannemer extra maatregelen moet nemen om de verf veilig te verwijderen. Dit gebeurt via een speciale straalmethode in een afgesloten ruimte in Krimpen aan den IJssel.
Architect Joos Nijsse over de nieuwe kleur
"De Stationsbrug is een van de markante bouwwerken in Middelburg. De nieuwe kleur is patinakoper groen, wat refereert aan de gepatineerde koperbekleding op de torenspits van de Lange Jan. Deze kleur ontstaat door de tijd heen, als verweringsproces van koper, zoals Middelburg haar kleur heeft ontvangen door haar geschiedenis. De Stationsbrug wil niet alleen fysiek verbinden, maar ook symbolisch met het rijke verleden van de stad.De brug draait om het begrip 'verbinden' ! "

Contact
Voor vragen of meldingen kunt u contact opnemen via stationsbrug@zeeland.nl. Tevens kunt u zich hier opgeven als u per e-mail berichten wil ontvangen over de werkzaamheden.