Westerscheldetunnel

De Westerscheldetunnel is geopend in maart 2003 en verbindt Zuid-Beveland met Zeeuws-Vlaanderen. Hiervoor werden de overkanten met elkaar verbonden door (auto)veerdiensten. De Westerscheldetunnel is een onmisbare schakel voor de bereikbaarheid van Zeeland. Vanaf 2025 wordt de Westerscheldetunnel tolvrij voor personenverkeer.

Westerscheldetunnel tolpoortjes

De Westerscheldetunnel wordt geëxploiteerd door N.V. Westerscheldetunnel. Hiervoor was de tunnel in handen van het Rijk. Sinds 1 juli 2009 is de Provincie Zeeland de enige aandeelhouder. De aanleg van de tunnel is gefinancierd op basis van tolheffing. De gebruikers betalen via tol de kosten voor de aanleg terug.

Tolvrij voor personenverkeer

Op 20 november 2023 hebben Rijk en Provincie afgesproken de tunnel tolvrij te maken voor personenverkeer per 2025. Hiermee wordt invulling gegeven aan een langgekoesterde wens. Het tolvrij maken draagt bij aan de leefbaarheid en de economie in Zeeland. Het kabinet stelt 140 miljoen euro beschikbaar voor het vervroegd tolvrij maken van de tunnel. Door de tunnel tolvrij te maken voor personenvervoer per 2025 is de beëindiging van de tolheffing met 8 jaar vervroegd.

De Provincie Zeeland zal samen met de N.V. Westerscheldetunnel de verdere voorbereidingen treffen richting het daadwerkelijk openen van de tolpoortjes per 2025 en uitvoering geven aan de genomen besluiten. Het Rijk blijft daar uiteraard bij betrokken. De 140 miljoen euro die het Rijk beschikbaar stelt is bedoeld om gemiste tolinkomsten te dekken, die anders door gebruikers in de komende jaren zouden worden betaald. Dit bedrag dekt de gemiste inkomsten tot 2030 als Betalen naar Gebruik voorzien is. Ook over de periode 2030 – 2033 zijn afspraken gemaakt.

Met het tolvrij maken van de tunnel voor personenauto’s en motoren is nu een belangrijke stap gezet naar een volledig tolvrije tunnel. Voor het tolvrij maken van de tunnel voor vrachtverkeer is nog geen geld beschikbaar. Wel hebben het Rijk en de Provincie Zeeland afgesproken zich de komende tijd in te spannen om ook dit vraagstuk op te lossen.  

Waarom tol?

Tot 2025 wordt tol betaald voor elk ritje door de Westerscheldetunnel. Rond de eeuwwisseling stond Zeeland voor de keuze: een toltunnel aanleggen of tot in lengten van dagen betalen voor een veerboot. Onder andere tolheffing is nodig om de tunnel af te betalen. De aanleg van de tunnel kostte 750 miljoen euro. Daarnaast is geld nodig voor beheer en onderhoud van de tunnel.

Tarieven

Sinds de overname van de aandelen in 2009 zijn de tarieven nauwelijks meer gestegen. Ook is een korting voor veelgebruikers ingevoerd. Sinds 2012 zijn de tarieven helemaal niet meer verhoogd. In 2019 is besloten de korting van de t-tagtarieven voor de Westerscheldetunnel te verhogen tot minimaal 40% en voor veelgebruikers tot minimaal 50% met ingang per 1 januari 2020. Het tarief met de t-tag voor personenauto’s is momenteel € 3,-; het tarief voor veelgebruikers bedraagt € 2,50.

Actuele reisinformatie of meer nieuws over de Westerscheldetunnel leest u op www.westerscheldetunnel.nl.