Social media: laagdrempelig een vraag stellen

Binnen de oude muren van de Abdij zijn er steeds meer ambtenaren voor hun werk te vinden op social media. Luana, Adviseur en Coördinator bij het Team Social Media, organiseerde samen met een andere collega een bijeenkomst over social media. Collega Merel, Adviseur Leren en Ontwikkelen, was de ambtenaar die als ervaringsdeskundige aansloot. “We bespreken wat je wel en niet over je werk op social media kan zetten. We laten ook zien wat het opbouwen van je netwerk via LinkedIn voor je werk kan betekenen. En hoe je veel mensen kunt bereiken met je boodschap. Het was zo’n succes dat we het dit jaar weer organiseren!”, vertelt Luana.

Luana en Merel, gezichten achter social media

Kleine Provincie op social media

Provincie Zeeland is actief op social media. Luana: “We doen het als kleine Provincie erg goed op social media. Als je kijkt naar het aantal inwoners dan zijn we de Provincie met naar verhouding de meeste volgers. We plaatsen elke werkdag berichten, met nieuws, verslagen van werkbezoeken, nieuwe vacatures, wekelijks de besluiten die nemen, mooie Zeeuwse foto’s, informatie over regelingen en verhalen van collega’s over het werk. We reageren op vragen of opmerkingen en hebben daardoor veel interactie met mensen.”

Merel is opgegroeid met social media. “Ik heb altijd social media gebruikt in mijn werk. De laatste jaren gebruik ik voornamelijk LinkedIn. Op dat internetplatform kun je heel makkelijk een nuttig netwerk opbouwen. Ik probeer dagelijks te kijken. Ik ontvang regelmatig berichten en ik leg ook vaak contact via LinkedIn. Ik doe er inspiratie op, deel relevante bijeenkomsten of schrijf over ontwikkelingen.”

Online ambassadeurs zijn echte mensen

Merel: “Natuurlijk is LinkedIn maar één manier om mensen te benaderen. Het is slim om je offline netwerk en je online netwerk te combineren. Niet iedereen zit op LinkedIn, maar het is wel erg geschikt voor mij als Adviseur Leren en Ontwikkelen. Het meeste probeer ik spontaan op te schrijven, want het moet wel authentiek zijn! Natuurlijk lees ik het daarna nog eens door om te kijken of ik het zo kan delen als Provincie ambtenaar.” Luana ziet vaak de berichten van de collega’s voorbij komen op sociale media. “We werken met echte mensen dus berichten mogen best persoonlijk zijn of uit het hart komen.” Luana vertelt verder: “Een stagiair heeft dit jaar onderzocht hoe de Provincie Zeeland haar medewerkers kan inzetten als online ambassadeur. Het blijkt dat mensen houden van persoonlijke berichten die oprecht en authentiek zijn met liefst een beetje humor. Op deze manier kan de organisatie via de medewerkers laten zien wat we allemaal doen. Zo is de Provincie ook zichtbaar als goede werkgever. Belangrijk omdat we de komende jaren veel nieuwe collega's nodig hebben.”

Steeds meer ambtenaren schrijven over hun werk of reageren op onderwerpen die de Provincie Zeeland aangaan. Luana: “Ik probeer de vinger aan de pols te houden. En spreek collega’s aan op wat ze op sociale media doen namens de Provincie Zeeland. Het is belangrijk je te beseffen wie je vertegenwoordigt en dat iedereen het kan lezen. De enkele keer dat een opmerking niet helemaal kan, weegt niet op tegen alle teksten van collega’s waarin ze zelf en puur over hun werk vertellen.” Merel vult aan: “Privé ben je anders dan op je werk. Dat is soms een spanningsveld. Soms is een privémening anders dan het provinciaal beleid. In dat geval is het van belang goed na te denken over wat je schrijft.”

Feitelijk en positief reageren

Provincie Zeeland is actief op Instagram, Facebook, X en LinkedIn. Elk kanaal krijgt ander soort reacties. Soms ook negatieve. Luana: “Zeker tijdens verkiezingen komen er negatieve reacties binnen via social media. Daar hebben we het met elkaar over. We reageren altijd feitelijk en positief.” Merel beaamt: “Ik probeer altijd vriendelijk te reageren op negatieve reacties. Je bent op dat moment iemand van de Provincie Zeeland die dingen kan uitleggen of dingen die niet kloppen kan rechtzetten. Je bent op deze manier toegankelijk als overheid. Social media is laagdrempelig en mensen kunnen makkelijk vragen stellen.” Luana sluit hier op aan: “Je bent zo het eerste contact met de buitenwereld!”

“We doen het als kleine Provincie erg goed op social media.”

Luana & Merel