Naar Zeeland.nl

Deze website is onderdeel van de Provincie Zeeland

Binnenstadspool

Binnensteden zijn niet langer alleen winkelgebied, maar ook verblijfs- en recreatiegebied. Winkelen, horeca, toerisme, cultuur en vrijetijdsbesteding moeten samenkomen in de binnenstad. De stadscentra moeten veranderen van place to buy naar place to be. Dit vraagt om een goede samenwerking tussen alle in de vorm van een binnenstadpool: een organisatie met een heldere visie op de binnenstad en het vermogen om ideeën in de praktijk uit te voeren.

uitzicht over Vlissingen vanuit de lucht

Het uitgangspunt

Ondernemers, de gemeente, pandeigenaren, bewoners en (culturele) instellingen hebben belang bij een goed functionerend stadscentrum. Om de samenwerking tussen deze te bevorderen wordt landelijk in verschillende steden professioneel centrummanagement ingezet. Ook in de Zeeuwse steden zijn verschillende vormen van centrummanagement. Dit verschilt per stad in opzet. In sommige steden wordt het centrummanagement uitgevoerd door een gemeenteambtenaar. In andere steden is hiervoor een oud-ondernemer aangetrokken. Waar het centrummanagement in de ene stad alleen bezig is met leegstandsbestrijding, hebben andere centrummanagers ook taken op het gebied van citymarketing, organisatie van evenementen of toeristeninformatie.

Om te verkennen hoe een ‘binnenstadpool’ in de Zeeuwse steden eruit zou kunnen zien, is Creative City Boost begonnen bij de ondernemersverenigingen van de Zeeuwse steden. Met hen is eerst verkend welke opgaven zij zien voor hun binnensteden. De ondernemersvereniging van Vlissingen gaf direct aan ambities te hebben voor professioneel centrummanagement. De gemeente Vlissingen zag hier ook potentie in. Op basis van deze gedeelde wil om iets te bereiken, heeft bureau Stad & Co een verkenning uitgevoerd. Deze verkenning geeft inzicht in wat er nodig is om te komen tot een professioneel centrummanagement in Vlissingen.

Professioneel centrummanagement is de komende jaren noodzakelijk om de veranderingen in centrumgebieden in goede banen te kunnen leiden.

Opgedane ervaring

Steden zijn onderling niet te vergelijken, de opgaven lopen erg uiteen. Toch zijn er succesfactoren voor centrummanagement te benoemen die overal gelden. Aan de basis staat een stevige publiek-private samenwerking tussen ondernemers, de gemeente, pandeigenaren en andere belanghebbenden. Op meerdere plekken in Zeeland staan vertrouwenskwesties of het willen vasthouden aan de eigen controle in de weg van een optimale samenwerking in centrummanagement.

Stad & Co heeft veel ervaring met het opzetten en begeleiden van professioneel centrummanagement in verschillende Nederlandse steden; variërend van grote tot kleinere centrumgebieden. Het bureau heeft de verkenning in Vlissingen vertaald in een algemene routekaart die iedere stad kan gebruiken. Deze kaart beschrijft de verschillende stappen die de samenwerkende partijen kunnen zetten om te komen tot efficiënt centrummanagement. Per stad geeft de routekaart een indicatie van de benodigde tijd. De bijgevoegde checklist helpt ondernemersverenigingen om hun organisatie te versterken, de betrokkenheid van hun leden te vergroten, en te werken aan een krachtig netwerk.

Samenwerking

Gemeente Vlissingen en de Vlissingse Ondernemers Centrale hebben meegewerkt aan de totstandkoming van de routekaart en checklist. Belangenorganisatie INretail en Provincie Zeeland hebben het proces begeleid. Bureau Stad & Co heeft de inhoudelijke expertise geleverd, de verkenning uitgevoerd en de routekaart opgesteld (zie hieronder).