Naar Zeeland.nl

Deze website is onderdeel van de Provincie Zeeland

Goes LET’S GO

Goes is een kleine stad met een eigen karakter. Er zijn genoeg redenen om het centrum te bezoeken, maar toch mag het soms wel wat drukker zijn in de binnenstad. Er is leegstand en het winkelgebied moet inkrimpen. Hoe houd je een compacte stad verrassend? Hoe zorg je ervoor dat het centrum weer gaat bruisen? En hoe kun je creatieve makers een plek geven in de binnenstad, ondanks hoge huren? In antwoord op deze vragen is het project Goes LET’S GO ontstaan.

Goes Let's Go Creative City Boost

Het idee

Goes LET’S GO is opgezet als een project met verschillende onderdelen die allemaal twee dingen moeten doen: ze zijn verrassend en ze versterken de eigen identiteit van de stad. Alle activiteiten vormen duidelijk één geheel. Hiervoor grijpt de projectgroep terug op het textielverleden van de stad. Elke uiting in het project krijgt een verbinding met textiel: als thema, als materiaal of als inspiratie. Zo krijgt de vroegere identiteit van Goes een invulling van nu.

“De succesfactor achter Goes LET’S GO? Een combinatie van energieke kunstenaars en betrokken ondernemers, geleid door een daadkrachtige projectleider met een groot netwerk in de stad.”

Goes Let's Go Creative City Boost
Goes Let's Go Creative City Boost

Het project

Goes LET’S GO bestond uit vier onderdelen:

Story van de Steegjes heeft tien kunstenaars uit verschillende disciplines gekoppeld aan tien kleine straatjes in Goes. Opeens zijn de steegjes interessant geworden om doorheen te lopen. Dit onderdeel is uitgevoerd als een tijdelijke kunstuiting van twee maanden. Hiervoor is samengewerkt met pandeigenaren in de binnenstad.

De Paraplu Presenteert is gemaakt als een mobiele locatie voor evenementen. Onder de paraplu (vastgemaakt aan een bakfiets) zijn workshops georganiseerd en heeft een schrijver boeken gesigneerd. De Paraplu kan overal in de stad opduiken. Voor de Paraplu is een eenvoudige nodig, en hij is door iedereen te boeken.

Makers in de etalage heeft bijzondere kunstenaars een plek gegeven midden in de stad. In een pand dat tijdelijk leeg staat, of juist midden in een drukke winkel zijn kunstenaars aan het werk geweest. Als resultaat van dit werk waren er exposities en performances te zien. De verbinding van alle projectonderdelen met het thema Textiel als rode draad is begonnen bij het beeldmerk. In het logo van het project zijn een rode speld en een rode bol wol verwerkt. De rode speld kwam levensgroot terug in het stadsbeeld als markering van iedere ‘story’ van een steegje. Onder de paraplu vonden textielworkshops plaats en kunstenaars in de etalages werkten met textiel en leer.

Goes Let's Go Creative City Boost

Samenwerking

De kern van de projectgroep is gevormd door twee creatieven, Barre Verkerke en Cynthia Cats, en vier ondernemers uit de stad: Anthoni Fierloos, Chantal Braam Verwest, Vivian Diephout en Rico Nieuwenhuijse. Voor de uitwerking van de activiteiten hebben zij nog eens dertien kunstenaars bij het project betrokken. Allemaal hebben die een directe binding met de stad. Daardoor zijn kunstuitingen ontstaan die goed passen bij Goes en tegelijk vernieuwing toevoegen aan de stad.

Goes Let's Go Creative City Boost