Naar Zeeland.nl

Deze website is onderdeel van de Provincie Zeeland

Livewall Binnenstad

Steeds meer mensen ontmoeten elkaar, winkelen en beleven cultuur online. Bijna alle economische sectoren maken een ontwikkeling door van fysiek naar digitaal. Die transformatie begint niet met de nieuwste technologie, maar met een andere manier van denken. Het project Livewall Binnenstad begint bij technologie die al in de Zeeuwse binnensteden aanwezig is: digitale schermen met narrowcasting. Het laat zien welke mogelijkheden deze techniek biedt voor de binnenstad.

kind zit op stoel met vr bril op hoofd

Het idee

In de Zeeuwse binnensteden bleken weinig concrete ideeën voor digitalisering te leven. Deelnemers ervoeren een drempel om ermee te starten; ze hadden weinig kennis van digitale technologie. Er waren wel andere behoeftes in de steden, zoals meer verrassende routes door de stad. Alle steden wilden ook meer doen met storytelling; de verhalen van de stad inzetten als unique selling point. Digitale middelen passen heel goed bij deze twee behoeftes. Routing en storytelling kunnen veel interactiever en flexibeler worden als ze (deels) digitaal zijn. Daardoor kunnen de steden een breder publiek bereiken, en dit publiek beter aan zich binden.

Het project Livewall Binnenstad laat zien dat bestaande en al aanwezige technologie heel goed gebruikt kan worden voor een betere routing en storytelling in de stad. Dit vergt vooral een andere manier van kijken. Het project bestond uit een testcasus met digitale schermen voor het vertellen van verhalen, en een verkenning naar de mogelijkheden van digitale schermen voor nieuwe routes door de stad. Alle kennis die verzameld werd tijdens de testcasus is verwerkt in een handreiking.

Digitalisering van de binnenstad vereist niet de allernieuwste digitale technologie. Het vereist wel een andere manier van denken, samenwerking en creativiteit.

Het project

De testcasus vond plaats in de kleine stad Hulst. Drie lokale creatieven (een filmregisseur, een animator en een videokunstenaar) maakten een digitale marketing uiting voor één onderneming in Hulst. Deze uiting is getest op de ‘livewall’ van de lokale bioscoop. Doordat alle drie de uitingen voor dezelfde onderneming zijn gemaakt, vallen de onderlinge verschillen op. Het laat goed zien hoe breed de mogelijkheden zijn van digitale uitingen.

Het resultaat van het project, een handreiking voor digitalisering in binnensteden, beschrijft hoe kleinere lokale ondernemers ook zonder grote budgetten hun digitale aanwezigheid kunnen vergroten. De handreiking legt de voordelen van digitalisering uit, gaat in op verschillende digitale middelen, en geeft tips hoe dit toe te passen in de binnenstad. Zij legt uit wat narrowcasting is en hoe verschillende social media platforms van elkaar verschillen. De nieuwste trends in digitale marketing, zoals gepresenteerd op de internationale beurs DM EXCO in Keulen, zijn vertaald naar de kleinere binnensteden. Aan de hand van drie heldere stappen (samenwerken, creativiteit betrekken, en blijven vernieuwen) kunnen ondernemers en andere zelf aan de slag met digitale technologie.

Ipad met zicht op kunst

Samenwerking

De testcasus is opgezet door Perry Mulder (manager bioscoop Koning van Engeland) in Hulst. Filmregisseurs Rutger-Jan Cleiren en Kasper Mols, animator Jennah Kips en videokunstenaar Luk Sponselee maakten digitale marketing uitingen voor Blokker in Hulst. Aanvullende specialistische expertise is gevonden op Europa’s grootste digitale marketing en tech evenement: DM EXCO Digital Marketing Conference op 21 en 22 september 2023 te Keulen. Digna Kosse en Perry Mulder stelden de handreiking op, met vormgeving door Linn Voet.