Naar Zeeland.nl

Deze website is onderdeel van de Provincie Zeeland

Stadssafari's

De ambitie van Creative City Boost was geen kleine opgave. De Stadsafari's gaven bij de start van het project een gelegenheid om alle deelnemers aan het woord te laten over hoe zij de opgave zagen. De centrale vraag was: wat wil en kan jij doen voor je binnenstad? De safari’s haalden indrukken op die samen een beeld gaven van de kansen die binnensteden bieden.

mensen kijken naar plattegrond en zijn aan het overleggen

Het idee

De opgave van het EU-project was breed en abstract. Onderzoeken in de vijf deelnemende binnensteden van Goes, Hulst, Middelburg, Terneuzen en Vlissingen waren nodig om grip te krijgen op de opgave. De vele woorden moesten worden omgezet in actie. Middenstanders zoeken naar meer klanten, cultuurprofessionals zoeken naar meer publiek, binnensteden zoeken naar een levendige en duurzame toekomst. Wie neemt daarvoor de eerste stap en welke dan? De opbrengsten uit de stadssafari’s werden vertaald naar concept-actieplannen. Zo ontstond een vruchtbare bodem voor Creative City Boost.

mensen lopen door Middelburg

Het project

In elke stad ging een groep op ‘safari’: lokale ondernemers, creatieven, bewoners, ambtenaren en inwoners. In de ochtend verkenden zij de stad met een historische, economische en creatieve blik. In de middag kwam iedereen bij elkaar voor het 'BRINK-spel'. Met deze aanpak kreeg iedereen de gelegenheid om zijn visie te presenteren via vijf onderdelen: doelen, deelnemers, middelen, services en afspraken. Onderdelen die bij elkaar pasten, brachten ze vervolgens bij elkaar. Hieruit ontstonden concept-actieplannen, met in elke stad een eigen lokale mix. In Terneuzen benadrukten ze de verbinding tussen de binnenstad en het water, met de Nieuwstraat als een podium voor muziek en tentoonstellingen. In Goes was aandacht voor verborgen straatjes en voor het belang van samenwerkings- en presentatieruimtes, bijvoorbeeld voor de textielindustrie. De verhalen van Vlissingen kregen daar aandacht en ook de verbindende kracht van de Machinefabriek als broedplaats. Ook in Middelburg kregen lokale verhalen een podium, net als de blijvende zoektocht naar een groot experimenteel cultureel centrum. In Hulst was actieve vergroening in en rond de stad belangrijk, zodat bezoekers langer blijven. Het Talentteam vertaalde de input naar concept-actieplannen.

mensen staan in kunstgalerij
mensen staan in een kunstgalerij

Samenwerking

In elke stad namen zowel leden van de lokale werkgroepen en werkgroepleden uit andere steden deel aan de Stadssafari’s. Het Talentteam was bij elke safari aanwezig. Ambtenaren en erfgoedspecialisten uit de gemeenten deelden hun kennis. Peter Verploeg en Douwe van der Meer voor Terneuzen, Caroline Eijkelenboom en Ludo Snijders voor Goes, Jacco Huijsse en Ad Kemeling voor Vlissingen, Jack Dooms en Henk de Kunder voor Middelburg en Joyce Timmerman en Marc Buise voor Hulst.

mensen staan in een winkel
mensen zitten in winkel met boeken