Naar Zeeland.nl

Deze website is onderdeel van de Provincie Zeeland

Talk of the town

In dit project wilden de initiatiefnemers een manier vinden om de binnenstad van Vlissingen nieuw leven in te blazen door leegstaande panden een tijdelijke transformatie te geven met de creatieve input van inwoners. Het projectteam onderzocht wat er nodig en mogelijk was om dat te realiseren. Dit resulteerde in een nieuwe website die op 26 september 2023 werd gelanceerd. 

telefoon met op het scherm talk of the town

Het idee

Een gezellig Vlissingen met inwoners die door leuke pop-up initiatieven weer vaker naar de binnenstad toekomen. Pop-up initiatieven vooral gericht op jongeren, maar in principe voor alle doelgroepen. Denk aan een speelhal, wijnproeverijen, plaatjes draaien. Er is plek voor alle ideeën en initiatieven. Doel van het project is dat inwoners zelf met ideeën komen of met elkaar af kunnen stemmen over ideeën. Met het resultaat dat er projecten en invullingen ontstaan waar bewoners behoefte aan hebben. Dat mensen elkaar (beter) leren kennen en inspireren. Dat Vlissingen bruist en de binnenstad de aantrekkingskracht krijgt om er graag te verblijven. Kort samengevat: het idee om leegstaande panden een tijdelijke invulling te geven door participatie van inwoners van de stad.

Talk of the Town Vlissingen Creative City Boost

Het project

De projectgroep onderzocht vier pijlers die nodig zijn om het droombeeld op termijn te kunnen realiseren:

1. Beschikbare lege panden in kaart brengen. In de binnenstad van Vlissingen, met name in de Walstraat en Lange Zelke, zijn veel lege panden. Helaas was er geen pandeigenaar bereid een pand voor een beperkte (pilot)periode ter te stellen. Op langere termijn willen pandeigenaren mogelijk wel mee werken als er een concreet – in een plan uitgewerkt – idee ligt.  

2. Inzicht krijgen in activiteiten die kunnen plaatsvinden in de panden. Op 7 maart 2023 maakte het projectteam een inspiratietour door Rotterdam om te zien en te ervaren welke activiteiten mogelijk zijn in de lege panden. Een aantal mogelijkheden zijn (flex)werk- en ontmoetingsruimten voor zelfstandigen, een Verhalenhuis of pop-up showrooms voor Zeeuwse innovaties.

3. Bewoners activeren. Vlissingse fotograaf Joy Droogsma kreeg de opdracht inwoners van Vlissingen te interviewen en fotograferen over hun pop-up ideeën.

4. Een website opzetten. Dennis Castel van INVlissingen kreeg de opdracht een eenvoudige website te maken die de vraag van bewoners verbindt aan het aanbod; een leegstaand pand en de eigenaar. De interviews en foto’s van Joy, de ideeën voor activiteiten en een lijst van leegstaande panden, vormden de basis voor de nieuwe website: talkofthetownvlissingen.nl

Ten slotte is er bij de presentatie van de website een eerste stap gezet op weg naar een bewonersgemeenschap. De projectgroep en geïnterviewde bewoners ontmoetten elkaar. Een van de bewoners bracht een eerste concreet plan mee voor een burgerinitiatief.

mensen zitten in een café bij elkaar

Samenwerking

Het projectteam bestond uit modeontwerpster Lara Zwaan, architect Alwin Reedijk, en verder compleet gemaakt met Tony van Acquoy, expert op het gebied van stadsmaken en Frans van Spaandonk, bestuurslid van Stichting Vlissingen Binnenstad aan Zee. Er zijn opdrachten verstrekt aan fotograaf Joy Droogsma en Dennis Castel van INVlissingen.

leegstaand pand in winkelstraat Vlissingen

Links en documenten

lege winkelstraat in Vlissingen