Nieuw voorstel voor aanbesteding busvervoer gereed

14 maart 2024
|
Persbericht
Harry van der Maas presenteert Ontwerp-Programma van Eisen busconcessie

Een aantal oorspronkelijk geschrapte lijnen blijft bestaan, er komen minder strenge eisen aan het emissievrije vervoer, de contractperiode wordt langer en het budget verhoogd. Dat zijn de belangrijkste aanpassingen in het voorstel voor de nieuwe aanbesteding voor de busconcessie in Zeeland. De aanpassingen zijn tot stand gekomen op basis van gesprekken met reizigers, buschauffeurs, gemeenten, scholen en vervoerbedrijven. Een werkwijze die gedeputeerde Harry van der Maas de komende jaren wil blijven volgen bij het uitvoeren van de plannen voor het nieuwe publieke vervoer.

“Samen met de gemeenten ga ik nog meer in gesprek met de reizigers, chauffeurs, scholen, dorpsraden en andere betrokkenen”, zegt gedeputeerde Van der Maas. Dat heeft de Provincie ook al gedaan bij het opstellen van de nieuwe aanbestedingsstukken voor het busvervoer. In die aanbestedingsstukken staan de eisen die de Provincie Zeeland stelt aan de busvervoerder. Daarin is te lezen dat er voor een groot deel van de lijnen niets verandert na 2026. Van der Maas: “De afgelopen tijd hebben we de kritiek op de eerdere aanbesteding ter harte genomen en verwerkt in de nieuwe voorstellen. Hierdoor is het vervoersplan voor Zeeland nog beter geworden.” De komende weken kunnen gemeenten, wegbeheerders, betrokken partijen en potentiële inschrijvers reageren op het ontwerp-Programma van Eisen, zoals dit stuk voor de aanbesteding officieel heet.

Verbeterd busplan

Naast dat veel buslijnen blijven zoals ze nu al zijn, zijn er ook een aantal verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de vorige aanbesteding. Zo is Renesse terug als halteplaats op de route van lijn 133, blijft lijn 58 tussen Middelburg en Vlissingen toch bestaan en komen er extra ritten in de gemeenten Veere, Borsele en Noord-Beveland. In Terneuzen ten slotte wordt op advies van buschauffeurs een alternatieve route gereden, om zodoende een groter deel van de stad te bedienen.

Buslijnen kaart Zeeland

Wat staat er in de aanbestedingsstukken?

Naast bovengenoemde aanpassingen in een aantal buslijnen zijn er minder zware eisen voor emissievrij vervoer opgenomen (dat mag later emissievrij worden) en is gekozen voor een langere contractduur (was acht jaar met een mogelijke verlenging, wordt twaalf jaar). Door de langere contractduur hebben vervoerders meer tijd om hun investeringen terug te verdienen. Daarbij vragen aan jaarlijks €2 miljoen extra beschikbaar te stellen voor het busvervoer.

Reizigers beter betrekken

De bus maakt onderdeel uit van het nieuwe publiek vervoersysteem. Daarmee streven gemeenten en Provincie naar een optimale combinatie van vast en flexibel vervoer, met als doel alle dorpen en steden in Zeeland nog beter bereikbaar te maken. Harry van der Maas: “We hebben de voorbije maanden heel erg goed geluisterd. Naar wat in Provinciale Staten is gezegd, naar de wethouders in onze gemeenten, naar de raden en dorpsraden, de buschauffeurs. En ook naar de reiziger. En die is bezorgd om zijn openbaar vervoer. Het lijkt nu alsof vanaf 2026 het hele OV in Zeeland op de schop gaat met de stap naar publiek vervoer maar dat is niet zo. Dat moeten we veel beter aangeven. We hebben te veel willen uitleggen hoe het nieuwe systeem gaat werken, en te weinig het gesprek gevoerd met de reiziger zelf. We gaan het vanaf nu anders aanpakken. Daarom nemen wij als gemeenten en Provincie het initiatief om veel sterker in te zetten op betrokkenheid van de reizigers. Ik heb vanuit de Provincie een participatiemanager aangesteld, die de relatie met reizigers, dorpsraden en de gemeenten gaat intensiveren. Ten slotte staat er ook nog een Publiek Vervoer-conferentie op de rol om alle verbeteringen klaar en duidelijk naar iedereen te communiceren.”

Hoe verder?

De komende weken kan iedereen zijn zegje doen over de aanbesteding. Na deze consultatie worden de definitieve aanbestedingsstukken opgesteld, waarna de aanbestedingsprocedure kan starten. In het eerste kwartaal van 2025 wordt er dan gegund, waarna de nieuwe vervoerder volgens planning in december 2026 kan gaan rijden.