Ontwerp Zanddijk – Molendijk

Het definitieve ontwerp voor het project Zanddijk – Molendijk is nu klaar.  In dit ontwerp zijn verbetervoorstellen meegenomen vanuit gesprekken met de omgeving en door (PS) ingediende moties. 

Een animatie luchtfoto van de hele route Zanddijk-Molendijk en Olzendepolder

Het ontwerp

We verbreden de bestaande Zanddijk, passen de rotonde Nishoek aan, richten de Molendijk in als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 km per uur en leggen een nieuwe verbindingsweg van de Zanddijk naar bedrijventerrein Olzendepolder in Yerseke aan. Ook vervangen we de spoorwegovergang voor een viaduct en leggen we fietstunnels aan. Dit doen we samen met onze partners: gemeente Reimerswaal, waterschap Scheldestromen, Prorail en het Rijk.

Aanpak voor fietsers

Voor fietsers blijven de bestaande fietsroutes zoveel mogelijk in stand. Wel is op een aantal punten een belangrijke verbetering voor de fietsveiligheid ingepast.

  • Zo zijn bij rotonde Nishoek fietstunnels in het ontwerp opgenomen. Fietsers vanuit onder andere Kruiningen en Hansweert naar het station hoeven dan niet meer de weg te kruisen.
  • Voor fietsers uit de kern Yerseke naar het station is de gevaarlijke kruising ter hoogte van de Grintweg met de Zanddijk vervangen door een fietstunnel. De fietsers volgen daarna de route via de Capelleweg die verkeersluw wordt gemaakt.
  • Daar waar fietsverbindingen gelijkvloers zijn met de (nieuwe) wegen worden vrijliggende oversteken bij de kruisingen gemaakt. Op deze locaties is de snelheid van verkeer laag en hebben weggebruikers goed zicht op elkaar, wat de veiligheid ten goede komt.
  • Voor (schoolgaande) fietsers tussen Yerseke en Krabbendijke wordt een nieuwe, veilige fietsverbinding aangelegd: via de Molendijk, een fietstunnel onderdoor de nieuwe ontsluitingsweg, richting Olzendepolder en het verderop gelegen fietspad langs de Olzendedijk.

Impressie nieuwe situatie

Hieronder ziet u enkele impressies van onderdelen op de route van en naar Yerseke, komende vanaf de A58. U kunt de overzichtstekening van het ontwerp ook downloaden als pdf.  

Video van de nieuwe route naar Yerseke vanaf de A58

Rotonde Nishoek

De rotonde bij Nishoek met zes aantakkingen van bovenaf bekeken
Rotonde Nishoek van bovenaf gezien. De carpoolplaats blijft behouden en wordt uitgebreid. De nieuwe, noordelijke parallelweg sluit ook aan op de rotonde.

Fietstunnel Nishoek

Zicht op de rotonde Nishoek en een van de twee fietstunnels
Er komen twee fietstunnels bij de rotonde Nishoek: onderdoor de Oude Rijksweg (N289) en ter hoogte van de Kamperweg. Hiermee komen de huidige, gelijkvloerse fietsoversteken te vervallen.

Fietstunnel Kamperweg

Fietstunnel ter hoogte van de Kamperweg
Fietstunnel ter hoogte van de Kamperweg richting station Kruiningen-Yerseke en Nisseweg op industrieterrein Nishoek. De bestaande aansluiting van de Kamperweg op de Zanddijk wordt vervangen door een aansluiting op de aan te leggen parallelweg.

Nieuwe verbindingsweg Weihoek met Stationsweg

Stationsweg – Weihoek
De Stationsweg wordt verbonden met de Weihoek en via de Weihoek met de rotonde Nishoek. De fietsroute Yerseke-Station gaat via de Capelleweg naar de Stationsweg. De Stationsweg-Weihoek krijgt een fietspad vanaf de rotonde Nishoek naar de Capelleweg.

Spoorwegviaduct

Aan te leggen spoorwegviaduct bij de Zanddijk
De gelijkvloerse spoorwegovergang wordt een viaduct over de spoorlijn. Dit betekent dat het verkeer op de Zanddijk en de nieuwe noordelijke parallelweg niet meer hoeft te wachten voor de spoorwegovergang.

Fietstunnel Grintweg

Fietstunnel bij de Grintweg
De oversteek voor fietsers ter hoogte van de Grintweg komt te vervallen en wordt vervangen door een fietstunnel. De aansluiting van de Grintweg op de Zanddijk wordt vervangen door een nieuwe aansluiting op de aan te leggen parallelweg langs de Zanddijk.

Rotonde Olzendedijk/Zanddijk/Molendijk

Rotonde bij de Olzendedijk naar de Molendijk
De rotonde bij de kruising van de Zanddijk met de Molendijk en de Olzendedijk. Het vrachtverkeer gaat rechtdoor door de Olzendepolder. Automobilisten kunnen ook linksaf slaan naar Yerseke of rechtsaf naar Oostdijk/Krabbendijke.

Fietstunnel rotonde Olzendedijk

Fietstunnel onder de nieuwe ontsluitingsweg
Aan de oostzijde van de rotonde Olzendedijk/Zanddijk/Molendijk komt een fietstunnel, die het fietspad Molendijk met Olzendepolder. Hierdoor kunnen (schoolgaande) fietsers nu nog veiliger fietsen vanuit Yerseke naar Oostdijk/Krabbendijke.

Nieuwe verbindingsweg Yerseke en haar bedrijventerreinen

Zuidelijke ontsluitingsweg van bovenaf met rotonde Molendijk en Wulk en zicht op het bedrijventerrein
Door de verbindingsweg ontstaat een veiligere en snellere route naar industrieterrein Olzendepolder. Ook voor mosselbedrijven op de Korringaweg of bedrijventerrein Burenpolder is dit straks de meest logische route.

Rotonde Wulk

Rotonde bij Wulk en zicht op het bedrijventerrein
Op de rotonde worden Olzendepolder, Wulk / Kreeft, de nieuwe verbindingsweg naar Zanddijk en een bedrijfstoegang aangesloten. De fietsoversteek bij de rotonde Wulk kan gebruikt worden door mensen die op industrieterrein Olzendepolder moeten zijn.

Kruispunt Molendijkseweg – Olzendepolder

Kruising Olzendepolder met Molendijkseweg van bovenaf gezien
Voorrangskruispunt binnen de bebouwde kom. De doorgaande rijrichting op het kruispunt wordt Olzendepolder – Molendijkseweg, richting Molendijk. Het verkeer in de richting Olzendepolder-Molendijkseweg krijgt voorrang op verkeer van en naar de Korringaweg.

Kruising Molendijkseweg/Molendijk

Kruising Molendijk
De vorm van het kruispunt wordt aangepast, zodat Molendijk richting Yerseke - Molendijkseweg de doorgaande rijrichting wordt. Vanuit de parallelweg wordt een verplichte rijrichting voor vrachtauto’s richting de Molendijkseweg ingesteld.