Nieuwe campagne om technici naar Zeeland te trekken gelanceerd

28 maart 2024
|
Persbericht
Een groep mensen staat rondom een rode buttonknop en steekt hun hand uit naar die knop

Terwijl de krapte op de Zeeuwse arbeidsmarkt enigszins afkoelt, blijft het aantal openstaande vacatures voor technische beroepen groot. De Provincie Zeeland heeft daarom de handen ineengeslagen en start samen met Talent Service Zeeland en zes Zeeuwse bedrijven een campagne. Het doel van de campagne genaamd ‘Break Out’ is om technici uit binnen- en buitenland te verleiden om naar Zeeland te komen. Op donderdag 28 maart werd de campagne gelanceerd bij Dow in Terneuzen.

Jo-Annes de Bat, gedeputeerde Provincie Zeeland: “Deze campagne is een vervolg op onze eerdere campagnes, zoals voor huisartsen. Net als toen slaan we ook nu weer de handen ineen en dat maakt het krachtig. De bedrijven vissen in hetzelfde water, spreken dezelfde doelgroep aan. Het is in het belang van de gehele sector dat het tekort wordt opgelost en ik vind het mooi dat de bedrijven waar we nu mee samenwerken dit belang ook onderschrijven. Het gezamenlijk belang komt boven het eigenbelang.”

Arbeidskrapte in industriesector

Een groot deel van landelijke krapte op de arbeidsmarkt komt voort uit de industriesector. Bijna de helft van de werkenden in de Nederlandse industrie werkt in een technisch . De industrie is een belangrijke sector in Zeeland en ook veel industriebedrijven in de regio ondervinden hinder van de personeelskrapte. In Nederland stonden in het derde kwartaal van 2023 33.850 vacatures open in de industrie, waarvan 1.050 in Zeeland.

Tegelijkertijd stijgt landelijk het aantal mensen met een technisch beroep. Tussen 2011 en 2021 is het aantal banen in de technische sectoren toegenomen van 1,3 naar 1,5 miljoen, een toename van 15 procent. En in 2023 is het aantal banen weer met 1.000 toegenomen t.o.v. 2022. Als gevolg hiervan neemt de concurrentie tussen bedrijven toe.

Zeeuwse bedrijven werken samen aan ‘Break Out’

Om Zeeuws breed deze krapte aan te pakken werken bedrijven uit de regio samen. Met een gezamenlijke campagne genaamd ‘Break Out’ wordt Zeeland gepromoot als interessante regio om te werken en wonen en worden technici verleid om hun interesse te tonen via Talent Service Zeeland. Talent Service Zeeland brengt de technici na een in contact met werkgevers en helpt en begeleidt de geïnteresseerde kandidaten bij hun vragen over werken en wonen in Zeeland. Zo wordt geld bespaard en wordt de slagingskans vergroot.

 “De krapte op de Zeeuwse arbeidsmarkt zal voorlopig niet snel verminderen, dus krachten bundelen is belangrijker dan ooit”, aldus Jim Goedhart van de stichting achter Talent Service Zeeland. “Onze werkwijze verlaagt niet alleen de kosten, maar zorgt er ook voor dat een kandidaat, wanneer deze bij nader inzien toch minder goed past bij een bepaalde werkgever, niet verloren gaat voor Zeeland: deze geïnteresseerde past mogelijk wel heel goed bij een andere Zeeuwse organisatie.”

De campagne is een samenwerking tussen Provincie Zeeland, Talent Service Zeeland en bedrijven Cargill, Dow, EPZ, Indaver, Ørsted en Damen Naval.

Campagneposter van campagne voor technici op een billboard in een winkelstraat