Onderzoek naar snelle busverbinding Gent – Terneuzen afgerond

8 december 2022
|
Nieuws
bus van connexxion nabij de Zeelandbrug

De acht partnerbesturen van de BGTS North Sea Port District kwamen op 7 december 2022 samen in Vlissingen voor de Algemene Vergadering. Belangrijkste punt op de agenda was de haalbaarheidsstudie naar een snelle busverbinding tussen Gent en Terneuzen.

In januari 2022 gaven de Provincie Zeeland en het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) opdracht aan Ecorys om de haalbaarheid te onderzoeken van een snelle busverbinding tussen de grote steden Gent (met ca. 260.000 inwoners) en Terneuzen (met ruim 54.000 inwoners). Een reis met het openbaar vervoer van Gent naar Terneuzen kost op dit moment al gauw 2,5 uur.

Conclusie van het haalbaarheidsonderzoek

Michiel Modijefski van Ecorys nam op 7 december de bestuurders van North Sea Port District als belangrijke stakeholders mee in de resultaten van de studie. Ecorys concludeert dat het realiseren van een snelle busverbinding een absolute meerwaarde vormt voor de verdere ruimtelijk-economische ontwikkeling van de grensoverschrijdende havenregio met 100.000 werknemers.

Het is de verwachting dat Gent, maar ook Zelzate en Evergem, in de komende jaren sterk zullen groeien qua inwoneraantallen en arbeidsplaatsen. Er liggen daarmee kansen voor Zeeland om de toenemende ruimtelijke druk op de Gentse regio op te vangen.

Samenwerking

Het van openbaar vervoer ten opzichte van de auto (de befaamde ‘modal shift’) is een opgave die alleen door samenwerking tussen stakeholders op de langere termijn kan worden bereikt, waarbij de waarde van openbaar vervoer door alle stakeholders moet worden onderkend en waarbij duidelijk moet zijn wie welke rol daarin moet spelen. Zonder beschikbaarheid van openbaar vervoer blijven nieuwe werknemers en inwoners gericht op het gebruik van de auto.

Hoe verder?

In Nederland is openbaar vervoer een bevoegdheid van de provincies die via meerjarige -overeenkomsten de buslijnen verzorgen. De nieuwe busconcessie van de provincie Zeeland start op 15 december 2024. Aan Vlaamse zijde wordt het vervoersplan uitgetekend binnen de Vervoerregio’s. De Lijn voert dit vervoersplan uit. Tot nu toe stopten vervoersplannen echter aan de landsgrens. Om de potentie in kaart te brengen van een grensoverschrijdende busverbinding in North Sea Port District besloten de Provincie Zeeland en het Vlaamse Departement MOW tot het verlenen van de studieopdracht aan Ecorys.

Gedeputeerde van de Provincie Zeeland Harry van der Maas: “Een snelle grensoverschrijdende verbinding is een meerwaarde voor de leefbaarheid en tegelijk een impuls voor de economie. Vanuit Zeeland zijn we bereid middelen beschikbaar te stellen voor de buslijn als er ook vanuit Vlaanderen financiering wordt voorzien."

Aan Vlaamse zijde dienen hiervoor bijkomende middelen gezocht te worden, want de Vervoerregio’s werken met budgetneutrale vervoersplannen en deze buslijn is momenteel niet voorzien.

De BGTS North Sea Port District hoopt alvast met deze studie de vraag naar de snelle doorgaande busverbinding aan De Lijn en de Vlaamse minister van mobiliteit te onderbouwen en wil graag samen naar een constructieve oplossing zoeken om deze missing link weg te werken en aldus een duurzamere toekomst van het ruime havengebied te garanderen.