Jaarstukken 2023; jaarverslag en jaarrekening

18 april 2024
Publicatie

In de jaarstukken 2023 leggen we als college verantwoording af. Bovendien geven we inzicht in de behaalde resultaten en financiële positie.

Zeeuwse vlag wapperend op het Abdijplein

De eerste helft van 2023 stond in het teken van de verkiezingen van en de vorming van een nieuwe coalitie. In het coalitieakkoord ‘Met Zeeland, Voor Zeeland’ staat wat we de eerste jaren in elk geval gaan doen. Soms gaat dat om nieuwe accenten. Bijvoorbeeld door het versneld uitvoeren van het Deltaplan Zoetwater en een kritische benadering van het landelijke stikstofbeleid. Ook willen we samen met onze partners werk te maken van een sociale agenda, gericht op de brede welvaart van alle inwoners. Maar als het beleid van de afgelopen jaren goed was, zetten we dat gewoon door.

Terugblik uitvoering begroting 2023

In 2023 is het Zeeuws gebiedsprogramma verder uitgewerkt. Verder is veel werk verzet rondom de grote projecten: Natuurpakket Westerschelde (NPW), Waterdunen, Zanddijk en Traverse Kapellebrug. In 2023 zijn we ook verder gegaan met de uitvoering van maatregelen uit het bestuursakkoord ‘Wind in de Zeilen’.

Jaarrekeningsaldo in lijn met vorig jaar

Zoals elk jaar hebben we ook in 2023 geld overgehouden. Voor sommige zaken hevelen we geld over naar 2024, via bestemmingsreserves. Het vrij besteedbare jaarrekeningsaldo dat dan overblijft bedraagt € 4,48 miljoen. We stellen voor dat toe te voegen aan de algemene reserve. In de bijlage bij het jaarverslag is een verdere toelichting opgenomen op het saldo.
Doorkijk naar de uitvoering van de begroting 2024 In november 2023 is de begroting 2024 vastgesteld door Provinciale Staten, samen met de najaarsnota 2023. In de najaarsnota is een eerste doorvertaling van de plannen uit het coalitieakkoord opgenomen. In de voorjaarsnota 2024 werken we dat verder uit.

Financieel perspectief blijft onder druk staan

Onze financiële positie is gezond. Voor de uitgaven hebben we wel te maken met inflatie die sterk is opgelopen. Hoe de inkomsten via het Provinciefonds zich gaan ontwikkelen is nog niet helemaal duidelijk. Het algemene beeld blijft dat de structurele ruimte voor nieuwe vraagstukken beperkt is. Voor éénmalige uitgaven is er meer ruimte door eenmalige dividendinkomsten. We zijn met Provinciale Staten in gesprek over de manier waarop we daarmee omgaan.