"Waar reizigers zijn, organiseren we vervoer"

Een grote bus van Connexxion die helemaal leeg van A naar B rijdt. En daarna weer terug, halte voor halte voorbijrijdend zonder te hoeven stoppen. Soms staat er iemand te wachten. In je eentje in een bus die plaats biedt aan 58 reizigers. Dat moet anders kunnen. De Provincie Zeeland bereidt zich voor op heel andere vormen van vervoer.

Lijndienstbus en kleiner busje op Beachhub bij Transferium Renesse. Beeld: Addvision SD Op Weg

Onlangs startten proeven met een zelfvarend pontje in Vlissingen en een ontmoetingsbus in Reimerswaal. In de gemeente Sluis kun je elektrische deelfietsen openen en betalen met een app en weer inleveren. De gemeenten Schouwen-Duiveland en Veere volgen binnenkort. Op steeds meer plekken komen laadpalen voor elektrisch rijden en elektrisch varen. Ook lees je steeds vaker over slimme verkeerslichten die zorgen voor een betere doorstroming van verkeer. Allemaal voorbeelden van nieuwe middelen om vervoer en verkeer slimmer te organiseren. IN ZEELAND sprak met Kirsten Bosman en Steven Meerburg. Zij zijn dagelijks bezig met de uitvoering van de Regionale Mobiliteitsstrategie. Dit is een plan van Zeeuwse gemeenten en de Provincie om reizigers in Zeeland beter en sneller van A naar B te laten reizen.

Van deur tot deur

Maakt u regelmatig gebruik van het openbaar vervoer in Zeeland? Of beschikt u over eigen vervoer om op uw plaats van bestemming te komen? Hoe u ook antwoordt, feit is dat de manier waarop we van deur tot deur reizen aan het veranderen is.  Steven: “Bijvoorbeeld door de opkomst van de elektrische fiets en het delen van vervoersmiddelen. Maar ook door veranderingen binnen het openbaar vervoer en extra mogelijkheden voor zogenoemd vraagafhankelijk taxivervoer. Ook zijn er steeds meer mogelijkheden om een reis (digitaal) te plannen, boeken en betalen door middel van apps. Daarom maken we ook in Zeeland werk van beter vervoer dat past bij de toekomst én de vraag: waar zit de reiziger, waar én hoe gaat hij ergens naartoe? Op die plekken organiseren we vervoer, maar niet langer alleen met een grote bus.”

Vrouw naast fiets en deelauto gebruikt app op mobiele telefoon. Beeld: Addvision SD Op Weg
Combineer makkelijk ritten met de telefoon en apps. Beeld: Addvision SD Op Weg

Vanaf 2025 en verder

In het verleden had de Provincie Zeeland een pot met geld voor openbaar vervoer, waar zij vooral bussen van inzette. Oók op plekken in Zeeland waar weinig busreizigers instapten. Dat is verleden tijd. Zodra het contract met de huidige vervoerder eind 2024 eindigt, gaat het geld anders uitgegeven worden. Nog steeds zal de Provincie busvervoer regelen en speciale buslijnen inzetten, zodat scholieren, studenten en overige reizigers kunnen reizen met de bus. Maar, het geld dat overblijft gaat naar andere  vervoersmiddelen. Dit organiseert de Provincie niet alleen, maar in samenwerking met de gemeenten die de behoeften van de regio nog beter kennen.

Wensen van ruim zestig partijen

Het goed inspelen op de veranderende vervoerswensen doen we in Zeeland samen. Het hoe, wat en waarom staat beschreven in de ‘Regionale Mobiliteitsstrategie’. Kirsten: “Samengevat is dit een plan om reizigers in Zeeland beter en sneller van A naar B te laten reizen.” Aan dit plan ging een uitgebreid overlegtraject vooraf. Kirsten vervolgt: “De inbreng kwam van ruim zestig betrokken partijen. Van de reiziger met en zonder beperking, maatschappelijke organisaties, onderwijs- en zorginstellingen, reizigersoverleg Zeeland OPOV, Stichting Duurzame mobiliteit, Zeeuwse overheden en diverse Zeeuwse organisaties. Zij droegen met hun ideeën bij aan de verbetering van de bereikbaarheid. Dit is in het plan terug te vinden.”

Mobiliteitscentrale: de eerste in Nederland

Al deze partijen zetten zich dus in voor de reiziger, zodat reizen beter, sneller en schoner wordt en dichter bij huis start. “Ja, er gaan zaken veranderen en veranderingen zijn spannend. Daarvan zijn we ons bewust”, vertelt Steven. “Daarom ontwikkelen we een mobiliteitscentrale: één centraal loket voor alle vragen over reizen in Zeeland. De mobiliteitscentrale weet alles over de verschillende vervoersmogelijkheden in Zeeland en is op de hoogte van de vervoersdrukte en/of vervoersstilte en gaat zodoende ook overheden adviseren om hierop in te spelen. Grotere bussen op een drukke route of kleine bussen als de grote bussen elke keer niet vol zitten. Zeeland is daarmee de eerste provincie die in 2025 wil gaan werken op deze manier!”

De Regionale Mobiliteitsstrategie samengevat

  • De reiziger staat centraal;
  • Extra mogelijkheden voor kleinschaliger vervoer;
  • Makkelijk ritten combineren met telefoon en apps;
  • Meer opstappunten in dorp en stad; opbouwen van een sterk netwerk van knooppunten (hubs);
  • Uitbreiden reizen in avonduren en weekend;
  • Zeeland extra geschikt maken voor fietsers;
  • De auto verdwijnt niet;
  • Snelle verbindingen voor trein, ferry en grote bus;
  • Investeren in schoner vervoer;
  • Uitbreiden van informatie over routes, reisduur, aanbod, tijden en prijzen;
  • Ontwikkeling mobiliteitscentrale;
  • Zeeland als proeftuin voor slim vervoer. 

Meer lezen over de Regionale Mobiliteitsstrategie? Kijk dan op zeeland.nl/verkeer-en-openbaar-vervoer/opgave-slimme-mobiliteit.

Beeld: Addvision SD Op Weg