Opgave Slimme Mobiliteit

Het vervoerssysteem zoals het nu werkt, past steeds minder bij deze tijd. De behoeften van inwoners en toeristen vragen om andere, nieuwe oplossingen. Vanuit de opgave Slimme Mobiliteit werken we aan een nieuw vervoerssysteem. De reiziger staat hierbij centraal. 

Auto gekoppeld aan elektrische laadpaal, bediend via smartphone

Mensen willen veilig, snel en makkelijk van deur tot deur kunnen reizen. In Zeeland wordt er vooral gereisd met eigen vervoersmiddelen, zoals de auto en fiets. Een klein deel van de Zeeuwen reist met het openbaar vervoer (zoals bus en trein) en/of het doelgroepenvervoer (zoals WMO-taxi en leerlingenvervoer). Ondanks dat dit een klein deel van de reizigers is, is dit een belangrijk onderdeel van het Zeeuwse vervoerssysteem. Zonder deze mogelijkheden zou een deel van de Zeeuwse samenleving (bijvoorbeeld) niet naar school, een ziekenhuis of op bezoek bij familie kunnen gaan.

Het openbaar vervoerssysteem zoals het nu werkt, past steeds minder bij deze tijd. Zo rijden de openbare vervoersmiddelen altijd een vaste route volgens een vaste dienstregeling. Sommige dorpen en wijken zijn nauwelijks bereikbaar met het openbaar vervoer en 's avonds en in het weekend is er in Zeeland amper openbaar vervoer beschikbaar. Vaak is het veel sneller om met de auto van A naar B te reizen.

De overstap

Daarom werken alle Zeeuwse gemeenten, Provincie Zeeland en andere betrokken partijen onder de naam 'Reizen door Zeeland' samen aan een nieuw publiek vervoerssysteem. De basis hiervoor is de Regionale Mobiliteitsstrategie Zeeland. De strategie is voorgelegd aan alle gemeenteraden en aan de .

In het publiek vervoerssysteem hebben reizigers de keuze uit flexibele vervoersmiddelen, naast de bus, trein en ferry. Hierdoor kunnen reizigers beter op hun werk, school, stageplek, of bij een zorginstelling, winkel of andere voorziening komen. Dorpen, steden en wijken zijn straks beter bereikbaar, ook 's avonds en in het weekend. Vervoersmiddelen die nu soms leeg rondrijden, zoals taxibusjes voor doelgroepenvervoer, worden zo optimaal mogelijk gebruikt. Er komen comfortabele opstappunten waar reizigers kunnen wachten op hun vervoersmiddel. Het plannen, boeken en betalen van een reis gaat via een mobiliteitsapp of de mobiliteitscentrale.

Vanaf 1 januari 2025 is er in heel Zeeland publiek vervoer beschikbaar. In 2024 wordt in sommige gemeenten, zoals Schouwen-Duiveland, al gestart met het publiek vervoer. Zo wordt ervaring opgedaan met nieuwe vormen van publiek vervoer, met het boeken van de reizen en met de mobiliteitsapps. En wordt ervoor gezorgd dat eventuele kinderziektes zijn opgelost voordat het publiek vervoer vanaf 1 januari 2025 in heel Zeeland beschikbaar is.

Busvervoer

Na vaststelling van de Regionale Mobiliteitsstrategie door alle Zeeuwse gemeenten en de Provincie wordt gewerkt aan de uitvoering van deze strategie. Een belangrijk element daarin is welke busmaatschappij in Zeeland rijdt. Omdat er in oktober 2023 geen inschrijvingen waren voor de nieuwe busconcessie, wordt het huidige contract met Connexxion verlengd tot december 2026. In de tussentijd wordt bekeken of het busplan aangepast moet worden.

Meedenken?

Wilt u meedenken over de toekomst van mobiliteit in Zeeland, stuur dan een e-mail naar reizendoor@zeeland.nl

Living Lab Slimme Mobiliteit Zeeland
Onderdeel uitklappen inklappen

In 2019 riep de minister Zeeland uit als proefgebied om slimme vormen van vervoer uit te proberen. Dit noemen we de Living Lab Slimme Mobiliteit. Hierin worden met proefprojecten nieuwe mogelijkheden verkend, vernieuwende projecten opgezet en verbetermogelijkheden uitgeprobeerd. Steeds is er een koppeling tussen denken en doen. Verder willen we dat er niet gewacht wordt met verbeteren tot het ingaan van een nieuwe afspraak per 2025. We spreken op dit moment al met Connexxion over het laten instromen van elektrische bussen. Zo kan hier ervaring mee worden opgedaan.

Heeft u ideeën voor innovatieve projecten op het gebied van mobiliteit in Zeeland? Neem dan contact op met Ron de Bruijn: rmjc.de.bruijn@zeeland.nl

Digitaal de weg op orde
Onderdeel uitklappen inklappen

Via ‘Digitaal de weg op orde’ zorgen wegbeheerders dat de noodzakelijke publieke data beschikbaar en betrouwbaar zijn. Daarmee zorgen ze dat óók mobiliteit digitaal op orde is. In de provincie Zeeland werken waterschap Scheldestromen, N.V. Westerscheldetunnel, North Sea Ports, Rijkswaterstaat, Provincie Zeeland en de Politie actief samen. Daarnaast zijn er contacten met de Zeeuwse gemeenten en het bedrijfsleven.

Wilt u zich meer verdiepen in ‘digitaal de weg op orde’? kijk dan op het Open platform voor innovaties in mobiliteit.

Contact

Peter Michielsen
p.michielsen@zeeland.nl
+31 118 631950

Schone Mobiliteit
Onderdeel uitklappen inklappen

RES Tafel Mobiliteit

Vanuit de Regionale Energiestrategie is er een sectortafel Mobiliteit. Binnen deze sectortafel denken we na over de echte bijdrage aan de klimaatdoelstellingen in de mobiliteitssector. De volgende organisaties nemen deel aan de sectortafel Mobiliteit: Aers Olie BV, CZAV, Gemeente Terneuzen, Enduris/ DNWG, Provincie Zeeland, Gemeente Schouwen-Duiveland, Vollenhoven Olie BV, Add-Vision/ Stichting Duurzame Mobiliteit Zeeland, Rijkswaterstaat, Delta, Gemeente Middelburg, Connexxion, De Pooter Olie, Provincie Zeeland, NV Economische Impuls Zeeland, Waterschap Scheldestromen, H4A.

Nationale Agenda Laadinfrastructuur

Samen met de Provincie Zuid-Holland en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag werken we aan de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Het doel binnen de NAL is dat laadinfrastructuur geen drempel meer vormt voor het uitvoeren van elektrisch vervoer.

Meer informatie leest u bij Zeeuws Energieakkoord. Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met Ron de Bruijn, rmjc.de.bruijn@zeeland.nl+31 6 25726707

Contact

Maurice Buuron 
mmc.buuron@zeeland.nl