[In uitvoering] “Dank u wel voor de goede service!”

De bediening van de sluizen en bruggen in Zeeland gebeurt allemaal op afstand vanuit de Nautische Centrale in Vlissingen (NCV) en in Veere, met een team van vijftien operators. IN ZEELAND spreekt met de nautische operators Jeni-lee Ignacio en Elly van Zetten over hun dagelijkse werk.

Jeni-lee Ignacio en Elly van Zetten

Het is rustig als we op bezoek zijn bij de NCV. Dat komt mede door de herstelwerkzaamheden aan de ebdeuren van de Grote Sluis in Vlissingen. Die doen dienst bij laag water. Jeni-lee heeft ochtenddienst en houdt de bruggen over het Kanaal door Walcheren in de gaten. “Geen enkele dag is hetzelfde hier. Je hebt zowel met verkeer op het water als met landverkeer te maken en dat geeft veel dynamiek, vooral in de zomer is het hartstikke druk.” Na haar studie aan de Zeevaartschool zat ze een paar maanden op de vaart. De vier tot zes weken die ze toen van huis was, vond ze veel te lang duren. Toen ze de vacature van ‘nautisch operator’ bij de Provincie zag, schreef ze gelijk en sinds februari 2022 werkt ze hier aan wal en dat bevalt haar prima.

Elly werkt al 28 jaar bij de Provincie Zeeland. Van administratief medewerkster, service medewerkster tot receptioniste en sinds 2013 als nautisch operator. Vanuit de Nautische centrale bedient het  team de Dokbrug in Vlissingen, de bruggen over het Kanaal door Walcheren, de Arnemuidse Brug, de Zeelandbrug en de sluizen van Veere. Elly: “Om de vier uur wisselen we van dienst. Aan de ene kant van onze werkruimte hier in de centrale bedienen we de sluizen en aan de andere kant bedienen we de bruggen.” Bediening op afstand dus. “Jazeker, maar wist je dat we ook nog steeds op locatie bedienen? In sluis Veere draaien we dagelijks twee dagdiensten. Van daaruit kunnen we ook de Zeelandbrug bedienen.”

Beroepsvaart

Voor de beroepsvaart gelden vaste doorvaartijden voor de bruggen. Beroepsvaarders melden zich vooraf via de marifoon, kanaal 22 (bruggen) of 18 (sluizen). De operators van de NCV vragen naar diepgang, aantal personen aan boord, bestemming en lading. Tussen 22.00 uur en 6.00 uur is het ‘vrij draaien’ en gaat de brug open als er beroeps- of pleziervaart aankomt. Voor sluizen gelden geen vaste tijden, al moet de beroepsvaart zich wel vooraf melden.

Extra ogen

Het team bestaat uit vijftien operators en werkt met een winter- en zomerbezetting. Tijdens de winterperiode zit er een medewerker op Veere, een medewerker op de bruggen en dus iemand op locatie in Veere zelf. In de zomer draait de NCV met vijf operators. Dan zijn er veel extra ogen nodig.

Pleziervaart

Voor de pleziervaart geldt geen . Pleziervaarders varen mee op de zogenoemde Blauwe Golf die het hele jaar geldt. De pleziervaart mag ook meevaren met de doorvaartijden van de beroepsvaart mits zij de snelheid haalt. Vanuit Vlissingen naar Middelburg zijn de doorvaartijden ieder uur op :42, vanaf 6:42 uur. Vanuit Middelburg naar Vlissingen is dat ieder uur op :37 vanaf 6:37 uur. Het volledige kanaal over varen duurt ongeveer een uur.

Wacht alsjeblieft

Het werk wordt gedaan met behulp van camera’s die het water en de bruggen en sluizen van alle kanten bekijken. Op grote schermen heeft het team zicht op welke boten eraan komen en wanneer er boten weggaan. Ook kunnen ze de bruggen en sluizen zelf goed in de gaten houden. Met een draai aan de knop laat Jeni-Lee zien hoe ze kan inzoomen op het water of een brug. Elly: “We kunnen dus heel goed zien wanneer iemand nog even snel de brug opgaat terwijl de slagbomen al naar beneden gaan. Iets wat helaas steeds vaker voorkomt. Dat heeft veel impact op ons werk en op onszelf. Naast vertraging ook de schrik.” Jeni-lee vult haar aan: “Onlangs reed er ’s avonds een auto door de slagbomen over de Keersluisbrug. Je vraagt jezelf gelijk af of de rode lichten niet werken of dat jezelf iets fout hebt gedaan. Als zoiets gebeurt, zetten we met de noodknop alle beweging stil. Zo voorkomen we dat het misgaat. Want veiligheid boven alles! We snappen heel goed dat je je trein wilt halen. Daarom werken we met vaste tijden die zijn afgestemd op het bus- en treinverkeer. Maar, het negeren van rode lichten en slagbomen zorgt juist voor vertraging omdat processen worden stilgezet. En het kost tijd om ze weer in gang te zetten! We doen dan ook een dringende oproep aan iedereen die nog gauw de brug over wil steken terwijl het rode stoplicht al brandt en de slagbomen dalen: wacht alsjeblieft!”

Doorhalen

Het zijn de minder leuke kanten van het werk. De dames maken gelukkig ook heel veel leuks mee. Jeni-lee: “Als ik voor een snelle en veilige doorvaart kan zorgen zodat iedereen op het water en op de weg tevreden is, dan ben ik óók blij!” Elly beaamt dit: “Ik vind het heel leuk dat als ik hier in de sluis van Vlissingen iemand begroet via de marifoon, ik hem dan door de Keersluisbrug haal en hem dan weer aan de marifoon heb bij de Sloebrug, bij de draaibrug in Souburg, bij de Schroebrug in Middelburg en ten slotte bij de Stationsbrug. En als die daar is, tegen me zegt: dank u wel voor de goede service. Dan ben ik helemaal tevreden.”

Wilt u meer weten over de bedieningstijden van onze sluizen en bruggen? Kijk dan op www.zeeland.nl/bedieningstijden.