Snel zoeken en redden op zee

De Search and Rescue (SAR) helikopter op vliegveld Midden-Zeeland is tot nu toe 24 keer uitgevlogen en heeft daarmee 15 mensen gered. De SAR is sinds november 2022 gestationeerd op Midden-Zeeland. Niet iedereen is blij met de komst van de helikopter. Tegenstanders zijn van mening dat de bijbehorende oefenvluchten niet passen binnen het Luchthavenbesluit. Voorstanders menen van wel en vinden het belangrijk dat reddingsoperaties ook in Zuid- Nederland snel uitgevoerd kunnen worden.

Trainingsmissie. Helikopter red persoon uit zee. Reddingsboot KNRM is in de buurt.

Dat laatste is de reden waarom het Ministerie van Defensie en de Kustwacht hebben aangegeven dat naast Den Helder een tweede, zuidelijke SAR-basis in Nederland wenselijk is. Vanuit de SAR-bases worden levensreddende operaties op zee uitgevoerd, zoals het redden van drenkelingen en hulp bij ongelukken tijdens werkzaamheden op windmolenparken. De helikopter heeft een capaciteit van negentien passagiers en twee piloten en kan binnen twintig minuten in de lucht hangen. De verwachting is dat de SAR zo’n zestig keer per jaar vanuit Midden-Zeeland uitvliegt.

Oefen- en onderhoudsvluchten

Zowel de Kustwacht als Bristow Helicopters geven aan dat lokale oefeningen cruciaal zijn om goed ingespeeld te zijn op lokale partners, zoals de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en andere lokale hulpdiensten. (GS) zijn daarom van mening dat naast de noodvluchten ook oefen- en onderhoudsvluchten nodig zijn vanaf het vliegveld Midden-Zeeland. Wel zullen GS bij de wijziging van het Luchthavenbesluit een beperking aan het aantal oefen- en onderhoudsvluchten stellen. Gedeputeerde Dick van der Velde: “Omdat het hier om een levensreddende voorziening gaat voor mensen die wonen, werken en recreëren in onze waterrijke Delta, met alle risico’s die daarmee gepaard gaan, hebben wij het mogelijk redden van mensenlevens zwaar laten meewegen in onze afweging.”

Luchthavenbesluit

De stationering van de SAR is geen waartegen kan worden aangetekend. Het Luchthavenbesluit laat maximaal 46.558 vliegbewegingen per jaar toe, waarvan maximaal 4.000 helikopterbewegingen. Omwonenden van Waterpark Veerse Meer hebben onlangs een handhavingsverzoek bij Gedeputeerde Staten ingediend om de oefen- en onderhoudsvluchten niet toe te staan. GS hebben besloten om niet te gaan handhaven omdat ze van mening blijven dat oefen- en onderhoudsvluchten nodig zijn voor een goede levensreddende voorziening. Ook vallen de oefen- en onderhoudsvluchten ruim onder de toegestane 4.000 helikopterbewegingen per jaar. De omwonenden kunnen tegen dit besluit van GS indienen.

Beeld: Foto van Dijk