De Omgevingswet: onze omgeving maken we samen

In Nederland bestaan veel wetten en regels over onze leefomgeving. Al die regels komen 1 januari 2024 samen in één nieuwe wet: de Omgevingswet. De wet geldt voor alle inwoners, organisaties en bedrijven. Door alles onder één wet en één loket te plaatsen, wordt snel duidelijk welke regels er waar gelden. Vanaf 1 januari wordt iedere aan de regels van deze wet getoetst. Wat betekent de Omgevingswet voor u en wat wordt er beter met de Omgevingswet?

Veere met Koningin Beatrixbrug, jachthaven en Stadhuis

De Omgevingswet gaat over de ruimte waarin we wonen, werken en ontspannen. Deze nieuwe wet voegt wetten samen en vereenvoudigt de regels voor veel van wat u buiten ziet, ruikt en hoort. Via het zogenoemde Omgevingsloket kunt u hierdoor in één keer kennisnemen van de regels en van de Provincie, gemeenten, het waterschap en het Rijk.

Wat betekent de Omgevingswet voor u?

U krijgt vanaf 1 januari 2024 dus met de Omgevingswet te maken als u iets in uw leefomgeving wilt veranderen. Bijvoorbeeld als u plannen heeft om uw huis te verbouwen, een evenement wilt organiseren of als u als ondernemer een loods wilt laten plaatsen naast uw bedrijfspand. U moet dan uitzoeken of u een nodig heeft of een melding moet doen. U kunt ook met de Omgevingswet te maken krijgen als iemand anders iets wil veranderen in uw woonomgeving. Bijvoorbeeld als uw buren een garage willen neerzetten of als een bedrijf in de buurt het kantoor wil vergroten.

Om duidelijkheid te krijgen, begint alles bij het digitale Omgevingsloket. Het nieuwe Omgevingsloket vervangt de drie bestaande loketten: het Omgevingsloket Online (ook wel OLO genoemd), het Activiteitenbesluit Internet Module (ook wel AIM genoemd) en ruimtelijkeplannen.nl. Met slechts één loket ontstaat voor u als inwoner, maar ook voor bedrijven en professionals een compleet beeld van wat kan en mag. Op een kaart kunt u zien welke regels er op een plek gelden. En met behulp van checkvragen kunt u nagaan of er op die plek een vergunning of melding nodig is. U dient vervolgens met één klik op de knop uw of melding in. Het Omgevingsloket levert de aanvraag dan automatisch af bij de juiste overheidsorganisatie(s). U hoeft dus niet meer van tevoren te weten bij welke overheid u voor welke vraag terecht kan. Deze manier van werken is een groot voordeel ten opzichte van de drie loketten die er waren voor omgevings(aan)vragen. Petra Smits, projectleider Omgevingswet bij de Provincie Zeeland: "De gedachte achter de Omgevingswet is dat het eenvoudiger moet. En dat zal het ook worden. Maar niet alles zal vanaf het allereerste moment helemaal vlekkeloos verlopen.  Na de invoering vindt er ook landelijk doorontwikkeling plaats, zodat bijvoorbeeld checkvragen steeds duidelijker worden geformuleerd en er meer informatie in het loket komt. Het zal echt leren zijn door te doen, ook voor ons zal het wennen zijn."

Participatie: meepraten en meedenken

Bij vergunningen is het aan de om de gemeente te informeren. Voor grotere ontwikkelingen stelt de Omgevingswet participatie voorop. Overheden zijn verplicht aan participatie te doen bij de voorbereidingen van bijvoorbeeld een omgevingsvisie, omgevingsplan, omgevingsprogramma, omgevingsverordening of een projectbesluit. In 2024 stelt de Provincie Zeeland haar participatiebeleid op. De wet geeft aan wat u in ieder geval mag verwachten.

Omgevingstafels

Hoe worden grotere plannen (dan vergunningen) eigenlijk getoetst aan de Omgevingswet? Smits: "Gemeenten kunnen daarvoor gaan werken met zogenoemde ‘Omgevingstafels’. Aan tafel zitten alle partijen bij elkaar die van belang zijn bij de behandeling van een groter project voordat de procedure  start. Het voordeel hiervan is dat alle partijen in een vroeg stadium betrokken zijn en advies kunnen geven over de terreinen waarin zij zijn gespecialiseerd. Daarbij kennen partijen het plan, zodat in de procedure snel(ler) kan worden besloten." Stel, het plan is het bouwen van een wijk op braakliggend terrein. Dan organiseert de gemeente een Omgevingstafel. Aan tafel zitten onder andere de zoals een projectontwikkelaar en/of een woningbouwvereniging voor de presentatie van de plannen, de betrokken gemeente voor de procesbewaking, de RUD Zeeland met adviezen over de juiste milieuvergunningen, de Veiligheidsregio die adviseert over allerlei veiligheidseisen, het waterschap over waterzaken, de Provincie die adviseert of de plannen passen binnen de Omgevingsvisie, de -verordening en natuurwetgeving (wonen er bijvoorbeeld rugstreeppadden of staan er bijzondere planten op het terrein).

Bouwproject in ontwikkeling. Beeld: Rob Acket

Een rol aan deze tafels is óók weggelegd voor de GGD, want ‘gezondheid’ is belangrijk om mee te nemen in het advies om op een verantwoorde manier te kunnen bouwen. Ard van Pelt, adviseur Milieu en Gezondheid van de GGD: "Het is heel fijn dat ‘gezondheid’ wordt meegenomen in de Omgevingswet en wordt meegewogen in het advies voordat iets met een grote impact op de omgeving - en daarmee op de gezondheid van omwonenden en gebruikers - wordt gebouwd of aangelegd. Dit voorbeeld laat goed zien hoe breed het onderwerp gezondheid in relatie tot de Omgevingswet is. Bij de aanbouw van een wijk is het bijvoorbeeld belangrijk om rekening te houden met de aanleg van voldoende groen. En te kijken of de omgeving uitnodigt tot het maken van gezonde keuzes. Is er bijvoorbeeld een fietsvriendelijke route van de wijk naar scholen in de buurt of naar het centrum, zodat je sneller de fiets pakt in plaats van de auto? Ook vragen we als GGD aandacht voor de luchtkwaliteit. De milieunorm voor fijnstof als uitgangspunt nemen bij bouwplannen is bijvoorbeeld niet voldoende. Ook onder deze norm kunnen gezondheidsklachten optreden. Bij de aanleg van een nieuwe woonwijk wijzen we op de risico’s van luchtverontreiniging, zoals bijvoorbeeld door het (verkeerd) gebruik van houtkachels. We zijn dan ook heel blij dat we aan tafel zitten om zo onze aandachtpunten mee te kunnen geven. Maar ook door naar de aandachtspunten van de andere partijen te luisteren, kunnen we kansen die we zien met elkaar verbinden. Zo werken we als partijen slim met elkaar samen in plaats van langs elkaar heen. Ook kunnen we zo eventuele risico’s van tevoren meewegen en bespreken. Deze manier van werken, maakt de politieke besluitvorming completer. Dát is wat mij betreft écht beter geregeld met de nieuwe Omgevingswet."

Gedeputeerde Dick van der Velde: "Met de nieuwe Omgevingswet komt er meer aandacht voor overleg met de omgeving in plaats van het alleen toetsen aan de regels. Daar ben ik warm voorstander van. Want als je dat overleg al in een vroeg stadium doet, gaan mensen zich ook betrokken voelen bij wat er gaat komen."

Wat verandert er na 1 januari 2024?

Dit zijn de belangrijkste wijzigingen voor u:

  • Het Omgevingsloket is het nieuwe loket waar u per 1 januari 2024 online een kunt aanvragen, een melding kunt doen of aanvullende informatie kunt doorgeven.
  • De Omgevingswet zorgt ervoor dat de overheid sneller beslist over uw vergunningaanvragen. Een korte procedure is het uitgangspunt in de Omgevingswet. De bij een korte procedure is normaal gesproken maximaal 8 weken (was 26 weken), met een mogelijke verlenging van 6 weken. Daarna is er nog en mogelijk. Wanneer uw vergunningaanvraag complex is, kan het zijn dat uw onder een uitgebreide procedure valt. In dat geval is de beslistermijn langer.

Kijk voor meer informatie over de Omgevingswet op www.omgevingswet.overheid.nl.

Beeld: Rob Acket