Deltaweg In beeld; Forensen

Iedere dag rijden er talloze voertuigen over de Deltaweg. Woon- en werkverkeer, recreatief of vrachtverkeer. Maar wie zijn de gebruikers van de Deltaweg en wat zijn hun ervaringen?

Kruising Deltaweg

Ronald van Vooren

"Zodra ik de stoplichten bij Goes passeer, moet ik extra alert zijn."

Ronald reist al 12 jaar twee keer per dag over de Deltaweg naar zijn werk. Hij reist vanuit Terneuzen door de Westerscheldetunnel via Goes naar Zierikzee. Hij heeft in die jaren veel zien gebeuren op de Deltaweg. "De intensiteit op de weg is toegenomen. Het vracht-, vakantie- en woon- en werkverkeer is allemaal meer geworden", vertelt hij.

Forens Ronald van Vooren

Hij heeft al een aantal ongelukken gezien op de Deltaweg, waarvan ook een aantal met dodelijke afloop. Dat maakt indruk. Hij zou de weg dan ook liever vermijden, maar er is geen goed alternatief. "Het heeft er zelfs voor gezorgd dat ik een baan elders heb overwogen om niet meer te hoeven reizen over de Deltaweg", legt Ronald uit. Daarnaast is het openbaar vervoer voor hem geen optie. "Mijn reis duurt dan zoveel langer dat het eigenlijk niet te doen is."

Volgens hem ligt de oorzaak van de problematiek zowel bij de inrichting van de weg als bij de weggebruiker. Hij legt uit: "Omdat de weg niet gemaakt is voor deze intensiteit gaan verschillende soorten weggebruikers verkeerd gedrag vertonen." Zo ziet hij regelmatig opstoppingen op de weg door langzaam rijdend – vaak toeristisch – verkeer en dagelijkse weggebruikers die juist door willen rijden en hun kans pakken waar dat niet kan. 

Op de Deltaweg zijn een aantal kortetermijnmaatregelen uitgevoerd. Zo zijn tankstations verplaatst, is er akoestische belijning aangebracht en zijn er attentieborden geplaatst. Ronald denkt dat het goed is dat dit is gedaan, maar merkt het daadwerkelijke verschil nog niet. Om die reden is hij blij dat de problemen op de weg nu structureel voor de lange termijn worden aangepakt. "Het is gewoon een must om hier iets aan te doen voor de veiligheid van alle weggebruikers. Liever morgen dan pas over een paar jaar", vertelt hij.

Maurits van Belzen

"Vroeger was het vaak net het wilde westen"

Maurits reist al 22 jaar over de Deltaweg. Op dit moment werkt hij veel thuis maar voorheen reed hij dagelijks vanuit zijn woonplaats Zierikzee naar zijn werk in Goes. De route die hij rijdt is een relatief rustig stukje weg. "Vroeger was het vaak net het wild westen. Nu je op veel plekken niet meer mag inhalen is het veel rustiger geworden", vertelt hij.

Maurits van Belzen
Maurits van Belzen

Volgens Maurits is de Deltaweg op een aantal punten erg onveilig. Hij heeft het in de jaren drukker en drukker zien worden. Daar voegt hij aan toe dat een drukke weg niet per se onveilig hoeft te zijn. "Het ligt met name aan de verschillende soorten weggebruikers", vertelt hij. Maurits legt verder uit dat het toeristen- en woon- en werkverkeer gemixt is. "Toeristen zijn snel afgeleid door de omgeving en gaan onbewust ineens van het gas af en dat zorgt voor gevaarlijke situaties en ergernis. Iemand die dat stuk iedere dag rijdt, wilt doorrijden en naar zijn bestemming", legt hij uit.

Maurits denkt niet dat de onveiligheid alleen aan de weg zelf ligt, maar dat het gedrag van de weggebruikers ook een rol speelt. Dat ligt niet alleen aan de combinatie van toeristisch en woon- en werkverkeer vertelt hij. "Ik zie dat er steeds meer geappt wordt tijdens het rijden. Onbegrijpelijk! Het zorgt voor zoveel onveilige situaties", voegt Maurits toe.

De genomen kortetermijnmaatregelen waren volgens Maurits echt nodig. "Alle maatregelen die mogelijk zijn, zijn volgens mij genomen. De akoestische belijning merk je bijvoorbeeld echt wel." Maurits vertelt dat de weg ondanks de maatregelen onveilig blijft. "Daarom is het belangrijk dat de Deltaweg nu grondig en structureel wordt aangepakt", legt hij uit.